A Stranger Came to Town
Complex realities can never be reduced to a simple conflict between good and evil—and certainly not in the case of the war in Syria. Interviews with four inhabitants of Aleppo form the backbone of this cinematic essay about the chaos in the country. The images of a city in ruins—a gray haze filtering them like dust from the bombed-out buildings on the lens—are accompanied by the lamentations of mourning female voices. The interviewees discuss the first mass demonstration in 2012, the formation of the rebel army and the torture it suffered at the hands of the regime. They go on to talk about fleeing to the West, while we see discomforting infrared shots of masses of people on the move. The only one of them who stayed behind in Aleppo saw the conflict develop from his very own apartment. Confronted with the militias fighting in his street, he has a critical view of the rebels—initially a cause célèbre in Western media.