Olya's Love
In Putin’s Russia, with two members of the political punk band Pussy Riot in prison and the Russian parliament adopting controversial anti-gay legislation, we follow enthusiastic twentysomething Olya in her unstinting struggle for equal rights for lesbians, gay men, bisexuals and transgendered people. She organizes exhibitions and coming-out events and demonstrates actively on the streets, often right on the front line between demonstrators, riot police and opponents. The film’s home-video style underlines the personal nature of this highly politicized issue. Olya learns to use the camera herself so she can film in the intimacy of her apartment – while her girlfriend is fitting a wall socket or they are talking with friends about having children. This private footage is interspersed with material shot by an external cameraman – often rough material from the street, just when something is happening: beatings not only during the demonstrations in front of the Duma, but also on the escalator in the metro, where women are attacked by members of an anti-gay group. By letting the camera into her life, Olya shows us what the price of standing up for your sexuality is in today's Russia.