The Butterfly Effect
The Butterfly Effect is an installation that connects with all our senses to make intimate acquaintance with an entity from outer space: a 4.5 billion-year-old fragment of rock, to be precise. It was traveling through the universe when it hit our atmosphere, became a shooting star, and fell to earth as a meteorite. The installation thus provides a physical encounter with geography that is many light years removed from human life.
A variety of techniques are used to translate the various forms of scientific analysis applied to meteorites into sensory experiences, with light, sound, smell and video revealing all that’s going on beneath the surface of the rock. The viewer becomes a co-traveler on this meteorite’s cosmic journey.
The accompanying website provides further information about the making of the installation, with scientific data becoming sensory human experiences.