The Silence of the Banana Trees
Seventy-something Hungarian Mihály Fekete has filled his house in a leafy suburb of Budapest with art works made by his daughter Réka. It’s clear from the way he talks about her that she’s an important part of his life; however, they have not spoken for years. Her decision to keep distance from her father is painful for him, especially since she is ill. Despite his sorrow, he has resigned himself to do as she wishes. At his home, where this film is being shot, and where he and his family grew up, he is able to draw from a reservoir of tangible memories: vacation slides, letters, videos and children’s drawings.
The film eventually becomes a go-between in an attempt to restore a lost connection. Using abstract imagery and patient observations, documentary maker Eneos Çarka evokes a sense of transience, carrying the viewer off in a maelstrom of recollections and feelings that lead to the gripping finale.