Narodziny statku
The launching of a big ship in the Szczecin dockyards offers the filmmakers a good occasion to show the efforts of shipbuilders in a strongly committed way. Excellent visual inventions and an interesting score emphasize the strain that lies on the final preparatory work and the culmination when the ship comes off the slipway and plunges into the water. The film received the Silver Medal at the Moscow International Film Festival in 1961, as well as the Grand Prix at the Short and Documentary Film Festival at Leipzig, also in 1961.