French music producer Molécule is the pioneer of “nomadic electronic music.” Following on from his debut album 60°43’ Nord, for which he spent 34 days on an Atlantic fishing trawler, he went to Greenland to make -22.7°C. Starting out from a remote Inuit village, he went on various trips to glaciers and fjords where he used his “survival elektrokit” to record environmental sounds such as howling wind, loud crackling deep in the Arctic ice, and the crunch of snow. He then processed the sounds and mixed them into beats.
The 360-degree video accompanying Molécule’s new album reinforces the physicality of the music. It can be experienced in the VR or dome version. The landscape we hear is like a living organism, and the experience is even more direct and realistic when we’re a passenger in a dinghy or dogsled. Then the moment comes when the sounds punch a hole through the veneer of reality and take us to another level, deep beneath the ice and up into the firmament, to feel the caress of the Northern Lights.