Man with a Movie Camera
Ceaselessly, Vertov mixes the event in front of the lens with the process of recording it. The camera shoots a passer-by who reacts to the camera, and the spectator sees the passer-by looking at his own reflection in the lens. Vertov goes even further by bringing the action to a stop. Then, the still images appear to be part of a filmstrip in the hands of the editor, who is inserting it into the right place in the film. Vertov goes on playing filmtricks to surprise his audience, and at the end of the film he even makes the camera bow to receive the well-deserved applause.