Jung (guerra) nella terra dei Mujaheddin
In this journalistic report, a surgeon and a war correspondent decide to join forces and set up a hospital in Afghanistan, a country that has had to cope with various wars for the last twenty years. After the Russians, the fundamentalist Taliban now have the society firmly in their grasp. Houses and schools have been burnt down, sons killed on the battlefield and almost everybody is hungry, an Afghan woman explains from behind her veil, perforated only by a few air holes. Women are beaten up in the street if they are wearing sandals that show part of their legs, so everyone is terrified of breaking the extremely strict rules of the Taliban, another woman explains. Meanwhile, tanks have conquered the mountains, soldiers are trigger-happy and the landscape is strewn with mines, which are stepped on every day by countless innocent victims. The new hospital tries to help all of these war victims, but it is banging it’s head against a brick wall. The Italian surgeon gets discouraged at times, because he knows that every day brings the same calamities: one after the other, people are brought in with crushed legs and skulls, and the situation is nowhere near ending. The documentary is interlaced with images from the operations and does not spare the spectator. JUNG (which means ‘war’ in the language of the Dari) contains a series of shocking scenes.