An Inconsolable Memory
A reconstruction of the history of South Africa’s first opera company, Eoan, and an exercise in getting at the truth, not only showing what it meant to be "a colored" during the apartheid regime, but also evoking the painful memories of that time. Interviews with former members of Eoan, photos, newspaper clippings, sound recordings, archive footage of opera performances and street scenes featuring the residents of District 6 in Cape Town give an impression of the world in which these people lived. By paying attention to the way in which the documentary was made – to questions that were not asked and answers that were not officially given – the painful truth behind the images and faces is gradually revealed. Text boxes containing statements about memories and truths introduce dreamlike sequences that enable contemplation of these terms and their relationship to the complex dilemmas faced by the people who lived under apartheid. Was it better to refuse support from the hated "Department of Colored Affairs," and thereby seal the opera company's demise? Or accept this support and allow the opera company to make history, while simultaneously being condemned as collaborators?