Feet in Water, Head on Fire
The date palm became the symbol of Coachella Valley after California farmers imported the fruit tree from the Middle East in the early 20th century. This palm is also the connecting factor in Feet in Water, Head on Fire, in which filmmaker Terra Long paints an intimate portrait of an area that has been both formed and deformed by human hands.
In loosely structured impressions shot on 16mm, Long introduces the viewer to numerous valley inhabitants: the indigenous Cahuilla people, who have been doing the heavy work for generations; landowners whose forebears built the first plantations; and retired white residents whose residential areas and golf courses consume much of the scarce water.
The overarching impression that Long’s film creates is that of a vulnerable region on the San Andreas Fault whose inhabitants don’t seem to realize how much their existence is dependent on the vagaries of nature. Because where tectonic activity once formed Coachella Valley, another earthquake could obliterate everything.