The Asmat
The south coast of the western part of Irian Jaya, inhabited by the Asmat, is one of the most isolated places in the world. The area is bounded by two rivers and the Arafura Sea, making up a large mud plateau. Its population consists of about seventy thousand people. On account of its geographically remote location and the Asmat's reputation as head-hunters, contact with the outside world was not established until the end of World War II. This isolation has led to the development of a unique cultural heritage, which is abundant in symbols. The culture is based on tribal warfare and now finds itself in a period of transition. The style of their arts and crafts is also gradually changing. The Asmat believe that their peace and safety depend on the spiritual relationship with their ancestors. The Bisj-ceremonies play an important role in this process. The film shows the preparations for these ceremonies and the daily life of the Asmat. Dea Sudarman wanted to capture the culture of the Asmat on film before it would have changed even further. Before starting with the film, Dea Sudarman went on a scouting expedition to meet the local chieftains and to inspire the confidence of the Asmat people. The transport of the crew and all the equipment could only be done by canoe. It took four months to shoot the film.