Genius Within: The Inner Life of Glenn Gould
This biopic about legendary Canadian pianist Glenn Gould (1932-1982) contains a surprising amount of previously unseen footage, such as the short film of Gould in the Caribbean. Still renowned for his interpretations of Bach -- the Goldberg Variations, for example -- Gould is known to most of us as the eccentric who always wore gloves, whatever the weather, always sat at the piano on the same extremely low stool, and of course for his musical unorthodoxy. Once, at the beginning of a 1962 concert in New York, conductor Leonard Bernstein announced that he did not approve of the interpretation Gould was about to play. Two years later, Gould gave his last public concert. Directors Michèle Hozer and Peter Raymont address the "inner life" of the pianist and give a balanced overview of Gould the man, investigating the contrasts between his public image and private life through interviews with his intimates, friends, and colleagues. Cornelia Foss talks about her then controversial relationship with Gould, and his personal assistant reminisces on his last years, when Gould sought a career in radio. This documentary provides an alternative look at the enigma that was Glenn Gould -- a man who could do much more than play Bach like no one else.