Soy Cuba
This Soviet Union / Cuban co-production is not among the most incredible, literally and completely objectively, pieces ever made for its message, universal theme or other mental content to be expressed, but for its camera usage and images. They are unlikely ever to be surpassed and even if they were, this was most likely the first that took the tool this far to the outer limits of human abilities! Director Mikheil Kalatozishvili tells four different stories inside the almost exploding Cuba, calm Mother that cries tears for what people have done to her, that are practically not related even though they all show the politics and victims of the situation that led to violent revolution in 1959. In Havana, Maria faces shame when a man who fancies her discovers how she earns her living. Pedro, an aging peasant, is summarily told that the land he farms has been sold to United Fruit. A university student faces down a crowd of swaggering U.S. sailors and then watches friends shot by police when they try to distribute a pro-Castro leaflet. The war arrives on the doorstep of peasants Mariano, Amelia, and their four children when Batista's forces bomb the hills. Mariano wants peace, so he seeks out the guerrillas to join the fight.