Paradise
This dynamic video collage, described by its makers as a "popular symphony," captures the soul of Brazil and its inhabitants in words and visuals. The history of this South American country is marked by oppression and defiance, by resilience and solidarity. Music is the motor propelling this rhythmic, often ironic, and sometimes horrifying impressionistic blend of archive and new footage, interviews, voice-overs, commercials, scenes from television series and surveillance camera images.
While some scenes inspire optimism and a sense of community spirit, others—showing a sugar plantation owner, the armed struggle for land and property, the disparity between wealth and deep poverty, violent men, traditional gender roles and conservative propaganda—evoke themes such as modern slavery, class differences, religion and misogyny.
Take a step back from the restless and seemingly endless torrent of impressions and it is clear that the spirit of colonialism lives on in today’s Brazil.