Deze contemplatieve installatie (waarvan de titel Ex Nihilo verwijst naar de schepping, naar God die uit het niets hemel en aarde creëerde) zoomt in op drie plekken waar een poging wordt gedaan om de grenzen van het menselijk leven te verleggen. Het Amerikaanse bedrijf Oregon Cryonics beoogt de dood te overwinnen door hersenen van overledenen in te vriezen in de verwachting dat deze ooit weer tot leven kunnen worden gewekt. Svalbard Global Seed Vault in Spitsbergen slaat bij een constante temperatuur van -18 ºC plantenzaad op om na een vernietigende ramp in ieder geval weer gewassen te kunnen laten groeien. Bij het Korean Advanced Institute of Science and Technology is men al jaren bezig met de ontwikkeling van de HUBO, een zeer geavanceerde menselijke robot. Startend met schitterende ijzige beelden van Spitsbergen, toont de installatie, ondersteund door een sfeervolle soundscape, op drie afzonderlijke schermen een sereen, gestileerd beeldverhaal. Opgenomen in een subtiele zintuiglijke ervaring, word je als kijker ook nadrukkelijk gestimuleerd om de filosofische en ethische dimensies van het 'voor God spelen' te overdenken.