Zygosis onderzoekt de ontwikkeling van de fotomontage, van het pionierswerk van John Heartfield tot aan het huidige gebruik van fotomontage-technieken in reclame en video. De film bekijkt de fotomontage op een radicale en humoristische wijze en maakt gebruik van animatie van archiefmateriaal, interviews en beelden van Berlijn toen de omwenteling in Oost-Duitsland plaatsvond en de Muur openging. Scratch editing, paintbox en 3D-computeranimatie zijn in de plaats gekomen van de schaar en de lijmpot waarmee John Heartfield aan het werk ging.