Ulay - In Photography
Beeldend kunstenaar Ulay (pseudoniem voor Uwe Laysiepen) werd in 1943 in Duitsland geboren. Zijn bekendheid ontleent hij vooral aan de performances die hij tot in de jaren tachtig samen met zijn toenmalige levenspartner Marina Abramovic uitvoerde. Minder bekend is zijn fotografische oeuvre. Toch vormen die foto’s een constante lijn in zijn ontwikkeling als kunstenaar: al in 1968, kort na zijn vertrek uit Duitsland, maakte hij zichzelf tot onderwerp van een serie polaroids. Deze als schokkend en obscuur ervaren beelden zijn door Marjoleine Boonstra (1959) verfilmd, in een portret dat zij van Ulay maakte. Ook reisde zij met hem mee naar Australië, waar Ulay een aboriginal-ceremonie vastlegde, ter ere van zijn leermeester ‘Charlie’ Watuma Taruru Tjungurrayi. Regisseur Marjoleine Boonstra studeerde monumentale vormgeving aan de kunstacademie van Groningen en studeerde in 1989 af aan de Nederlandse Film- en Televisieacademie.