Miss Interpreted (Marlene Dumas)
Marlene Dumas is een van de bekendste contemporaine kunstenaars. Zij is geboren en getogen in Zuid-Afrika en werkt en woont sinds 1976 in Nederland. In haar doorgaans levensgrote schilderijen beeldt zij menselijke figuren af die worstelen met emoties als heimwee, woede en verdriet. In MISS INTERPRETED (MARLENE DUMAS) wordt de kunstenares gedurende een half jaar gevolgd. De belangrijkste narratieve lijn bestaat uit voorbereidingen die zij treft voor een tentoonstelling in Japan. Toch is de film niet enkel een kunstenaarsportret of biografie geworden. Met behulp van associatief gemonteerde archiefbeelden, videomateriaal, schilderijen en tekeningen is een beeld geschetst van een vrouw die leeft op het breukvlak van politiek en geschiedenis.