Een eeuw journalistiek
Vijfenzeventig jaar geleden werd Polygoon opgericht, de Nederlandse filmmaatschappij, die vooral bekendheid verwief met het bioscoopjournaal, dat zij vanaf 1924 tot in het begin van de jaren tachtig wekelijks maakte. Veel minder bekend is dat Polygoon voor de Tweede Wereldoorlog ook een invloedrijke rol speelde in het streven de film van amusant kermisvermaak te verheffen tot een serieus en educatief medium. Documentaires pasten uitstekend in deze doelstelling en veel jonge filmmakers kregen van Polygoon de kans hun talent te ontwikkelen. Cor Aafjes was een van hen. In 1928 maakte hij bij Polygoon in opdracht van het Algemeen Handelsblad - het dagblad vierde zijn eeuwfeest - een korte documentaire over deze krant. Het resultaat, EEN EEUW JOURNALISTIEK, laat zien dat jonge cineasten als Cor Aafjes uitstekend op de hoogte waren van de internationale filmesthetische ontwikkelingen. In de snelle, ritmische montage van de film is vooral de invloed terug te vinden van de toen in het Westen net ontdekte Russische cineasten Eisenstein en Poedovkin. De Filmliga, een vereniging van ijveraars voor 'de betere film', beoordeelde Een eeuw journalistiek als "een positief en geenszins onbelangrijk resultaat, zoals dat in Holland tot dusver nog niet werd bereikt."