Der Magische Gürtel
De Duitse onderzeeër U-35, onder commando van kapitein Lothar von Arnauld de la Perière, was buitengewoon succesvol in het uitschakelen van vijandelijke schepen. Een cameraploeg vergezelde de onderzeeër bij zijn vijf weken durende tocht door het Middellandse Zeegebied in het voorjaar van 1917 en registreerde hoe tien schepen tot zinken werden gebracht. De opnamen zijn allemaal aan dek gemaakt; blijkbaar was het filmmateriaal niet gevoelig genoeg om in de onderzeeër zelf te filmen. Veel nadruk wordt gelegd op het correcte gedrag ten opzichte van de bemanning van de overwonnen schepen: pas als zij in hun reddingsboten hebben plaatsgenomen, worden de schepen tot zinken gebracht. De film werd in augustus 1917 goedgekeurd door de Duitse censuur en was met veel succes in de bioscopen te zien. De Engelsen zouden hem later als anti-Duitse film gebruiken. Na de oorlog kwam een gevirageerde (van kleurzweem voorziene) kopie in Britse handen, die de basis is geweest voor de recente restauratie van de film.