Made in Germany
Met MADE IN GERMANY heeft de Duitse filmmaker Thomas Hausner, die als journalist en producent ook werkzaam is bij de Duitse televisie (onder andere als ARD-correspondent in Bosnië en Kroatië) en als adjunct-directeur en docent verbonden is aan de Filmacademie in München, een opvallend geestig portret van Duitsland geschetst. Zeker voor wie niet verder komt dan de stelling dat het boek over Duitse humor het dunste uit de wereldgeschiedenis moet zijn, danwel onmiddellijk aan afgesleten steekwoorden als ‘Autobahn’, ‘Heidelberg’, ‘Volkswagen’, ‘Oktoberfest’, ‘Wirtschaftswunder’, ‘Lederhosen’ of ‘Fräulein’ denkt. Exemplarisch voor de opvattingen van de buitenstaander over Duitsland is natuurlijk de ‘Don‘t mention the war’-sketch uit ‘Fawlty Towers’, waarin John Cleese tot zijn Duitse gasten telkens maar weer over de oorlog begint. Deze sketch is één van de vele filmfragmenten in Hausners portret, want MADE IN GERMANY is een collage: opgebouwd rond oude ‘Movietone’- en ‘Pathé’-filmpjes, hilarische biercommercials, ‘newsreels’ en tal van filmfragmenten. Tezamen vormen ze een beeld van de Duitse maatschappij, maar vooral van de manier waarop er in de afgelopen veertig jaar tegen Duitsland aangekeken werd . Hausner heeft dit archiefmateriaal zonder commentaar gemonteerd en deze benadering reflecteert de ambivalente houding jegens Duitsland én het sterk onderschatte vermogen van de Duitser tot zelfspot. Geraffineerd bedient de regisseur zich van een mengeling aan ironie en sarcasme enerzijds en liefde en compassie anderzijds, waardoor MADE IN GERMANY in meer dan een opzicht het cliché over Duitsland ontstijgt.