A via sacra da rocinha
Rocinha is een sloppenwijk van 150 duizend inwoners, fraai gelegen tegen een heuvel in Brazilië. Veel bewoners voelen zich er thuis, maar ze moeten hard werken en hebben weinig te makken. Sinds 1992 wordt hier iedere Goede Vrijdag het lijdensverhaal van Jezus Christus opgevoerd. Regisseur Alexandre Montoro volgt de voorbereidingen van het toneelstuk, van de repetities op het strand tot de uitvoering in de straten van Rocinha. Er zijn geen decors; de acteurs begeven zich tussen het massaal toegestroomde publiek. De bewoners van Rocinha voelen een bijzondere band met het passieverhaal. Net als zij, waren Jezus en Johannes de Doper arm en moesten zij de toenmalige machthebbers het hoofd bieden. Een muzikante zegt: ‘We voeren een toneelstuk op, maar het gaat over dingen die we elke dag meemaken.’ Een ander merkt glimlachend op: ‘Er zijn een heleboel Judassen in Rocinha.’ Het gezelschap voelt zich zeker niet te min om dit verhaal op te voeren. De acteur die Jezus speelt, zegt: ‘Een amateurgezelschap uit ’s werelds grootste krottenwijk, waarom niet? Het is een stem die gehoord moest worden.’ De acteurs en de regisseur spreken met Montoro over hun rol, filosoferen over kunst en doen zelfs een beetje aan bijbelexegese. Net als in het toneelstuk zijn ze daarbij direct en gepassioneerd.