The Tunnel
"De kwajongen van het alternatieve circuit", zo luidde de bijnaam van The Tunnel, een oude en smerige comedyclub in een grauw industriegebied in Zuid-Londen. In de jaren tachtig vormde de club dé broedplaats voor performers die buiten de gebaande paden traden en een podium voor aanstormend talent. In een documentaire vol archieffoto's en -beelden blikken comedians en – ad remme stoorzenders in de zaal – terug op een tumultueuze periode. Vanwege het open podium stond het eenieder vrij om op te treden: van een pruikenact met joints en absurde mime tot een man die stilzwijgend bleef staan totdat elke bezoeker hem had uitgejouwd, alles kwam voorbij. Dit betekende niet dat iedereen ook wegkwam met de getoonde kunsten. Integendeel. Wat het publiek niet aanstond, werd genadeloos afgestraft. "Zodra je door The Tunnel was, vreesde je geen enkele andere plek meer", aldus comedian Simon Munnery, die de dolksteken van de hecklers getuige de archiefbeelden volop heeft gevoeld. Samen met comedians als Kevin McCarthy en Harry Enfield haalt Munnery herinneringen op aan de ongeremde creativiteit en spontaniteit van The Tunnel, de magie van het publiek dat uit veel vaste bezoekers bestond, de plotselinge sluiting én de eigengereide, in 2005 overleden spil van de club: Malcolm Hardee.