Western 4.33
WESTERN 4.33 is de verfilming van twee geschiedenissen die zich tijdens een rit van Johannesburg (Zuid-Afrika) naar Luderitz (Namibië), in een merendeels woestijnachtige omgeving, opdringen aan het geheugen van een Namibische vrachtwagenchauffeur. Het zijn pijnlijke herinneringen. Het eerste verhaal is de recente geschiedenis van een gebroken liefde. Het is een steeds terugkerende korte scène - de enige in kleur en slow motion gedraaid - van een jonge wandelende Afrikaanse vrouw die weet dat ze bekeken wordt. De suggestie dat het gaat om een liefdesverhouding die voorbij is, wordt gewekt door de teksten van de liederen van achtereenvolgens Alec Empire, Macy Gray en Robert Schumann, die deze scène begeleiden. Deze kleine geschiedenis wordt om en om gemonteerd met een grote geschiedenis, die van het Namibische Herero-volk. Toen dat begin vorige eeuw in opstand kwam tegen de Duitse kolonisator, stierven velen van hen in speciaal opgezette concentratiekampen nabij Luderitz. De verbeelding van deze geschiedenis is ruw en indringend, in scherp zwart-wit gedraaid, met scheef afgesneden kaders en ongebruikelijke camerastandpunten. Een even indrukwekkende als onheilspellende geluidssculptuur ligt onder dit beeldmateriaal. Als de vrachtwagen Luderitz nadert zien we de ruïnes van de barakken en officiersverblijven die als prototype dienden voor kampen als Auschwitz, Treblinka en Maidanek.