InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
Garage 2.0
Over IDFA
Archief
Garage 2.0
IDFA 2015

Garage 2.0

Catherine van Campen
Nederland
2015
85 min
Wereldpremière
Festival history
Grappige, schurend en ontroerend portret van familiebedrijf Kooijman Autogroep. Hoe houdt het Nederlandse autobedrijfje het hoofd boven water tijdens de recessie? Zeker voor wie bekend is met werken in een kantooromgeving, zijn veel scènes herkenbaar en op een schurende manier grappig. Als kijker mag je al snel aanschuiven bij een beoordelingsgesprek tussen baas Gert en een werknemer. "Qua expressie zit er weinig gezelligheid in je gezicht, totdat je een bar tegenkomt," krijgt de automonteur te horen. En “weinig gezelligheid” is niet de bedoeling; “beleving” blijkt het toverwoord. De merkstrategie van Nespresso is Kooijmans grote voorbeeld. Ondertussen registreert de camera hoe de persoonlijke levens van een aantal medewerkers zich voltrekken. Fotografisch gefilmde beelden, dialogen die gemaakt lijken voor het theater en slechts een enkele voice-over vertellen wat zich buiten de wereld van targets, beleving en klanttevredenheid afspeelt. Het roept de vraag op hoe “werk” wordt gezien in deze branche, of misschien wel in heel Nederland. Ook zet de filmmaker haar vraagtekens bij de hoge prijs die we bereid zijn te betalen voor status en erkenning. Beelden van bij Kooijman gemelde autoschades contrasteren sterk met glamourshots van autoshows, leren pookknoppen en glanzende bolides.
Credits
Screening copy
    Zuidenwind Filmproductions
    Zuidenwind Filmproductions
World Sales
    NPO Sales
    NPO Sales
Involved TV Channel
    NTR
    NTR