Heart of Spain
Gedurende de burgeroorlog (1936-1939) werden duizenden burgers en soldaten in Spanje gewond. Madrid lag voor een derde in puin. Hitler wilde Spaans staal om wapens te maken en Mussolini zat achter de Spaanse kolen aan voor zijn oorlogsschepen. Zij namen geen notitie van organisaties als het Rode Kruis die zich bezig hielden met noodzakelijke bloedtransfusies. In HEART OF SPAIN, mede-gefinancierd door diverse hulporganisaties, staat het bloed als synthese van het concrete en abstracte centraal. Bloed: vergoten om het vaderland te redden en geschonken om de redders van het vaderland te helpen. In deze film werd op succesvolle wijze opgeroepen tot steunbetuiging. We zien onder andere hoe burgers vrijwillig hun bloed afstaan om de gewonden nieuw leven in te blazen en verteld wordt hoe er zo een band ontstaat tussen donor en ontvanger. De première die in 1937 om publicitaire redenen in Hollywood plaats vond, leverde zoveel geld op dat twee nieuwe ambulances konden worden aangeschaft. Bovendien was de film aanleiding voor een aantal Amerikaanse filmsterren om zich in te zetten voor de situatie in Spanje.