Free Fall
Hoofdpersoon van AZ ÖRVÉNY is cameraman György Petö. Zijn privéfilms van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog documenteren zijn familie, in het bijzonder zijn vriendin en latere echtgenote Eva Lengyel. Deze films, voornamelijk opgenomen in de Hongaarse stad Szeged in het zuiden van het land, vormen achteraf een uiterst wrang historisch document. Petö was van joodse afkomst. Langzaam maar zeker zien we hoe de anti-joodse wetten en de politieke omwentelingen in Hongarije de familie in een wurggreep krijgen. AZ ÖRVÉNY is een rapsodie van ‘found footage’. Meesterlijk gemonteerd en aangevuld met ander beeldmateriaal vormen ze een getuigenis van een afschuwelijk tijdperk en een pleidooi voor menselijke waardigheid.