Op zoek naar de Roots
De ironische documentaire BACK TO THE ROOTS stelt het ‘etno-toerisme’ van de Afro-Amerikaanse gemeenschap aan de orde. In het toeristenseizoen vliegen zij in groten getale naar Senegal, eindelijk terug in hun land van herkomst, als Afrikaan onder de Afrikanen. Voor de Senegalezen betekent deze bezoekersstroom vooral een goed inkomen. Een folkloristische dansgroep, die de Afro-Amerikanen op het vliegveld verwelkomt, kan rekenen op een regen van dollars. Daarna verplaatsen de zwarte toeristen zich per bus door het droge landschap en stoppen bij afgelegen dorpjes en de geboorteplaats van Kunta Kinte, hoofdpersoon uit de bestseller . Zijn nakomelingen accepteren dankbaar de geldbiljetten en baseballstickers en de meeste Afro-Amerikanen zijn zowel ontroerd als verguld. Ze hebben hun hele leven naar deze reis uitgekeken. De Senegalezen zouden op hun beurt net zo lief het eerste vliegtuig naar de Verenigde Staten nemen.