Yoole, The Sacrifice
In april 2006 wordt voor de oostkust van Barbados een bootje ontdekt dat doelloos ronddrijft. Lokale vissers laten de boot wekenlang voor wat het is, in de veronderstelling dat het iets te maken heeft met drugssmokkel. Uiteindelijk blijkt de boot de lichamen te bevatten van elf Senegalezen die vier maanden eerder op weg gingen naar Europa. Het komt in Senegal regelmatig voor dat jongeren in een gammel vaartuig de Atlantische Oceaan op varen, op zoek naar geld en geluk in Europa of Noord-Amerika. Regisseur Moussa Sene Absa, zelf een Senegalees en op Barbados toen de boot daar werd ontdekt, gaat in zijn thuisland de verhalen na van de jonge mannen die het risico van de overtocht nemen. Temidden van sloppen en andere armoedige bouwwerken in de getto vertellen jongeren en ouderen over armoede, honger, politiek en corruptie, Western Union en het paradijselijke Westen. Archiefmateriaal van een partijbijeenkomst van de Senegalese president Wade, die politieke elite representeert, wordt afgewisseld met lokale liedjes, rap en poëzie. Absa varieert met ritme en stijl en weet met een geheel eigen vertelwijze persoonlijke verhalen aan de sociaal-politieke situatie te verbinden. Daarmee ontstaat een portret van de Senegalese jeugd en een beeld van de gevolgen van de afstand tussen hen en de politieke elite.