The Tenant
In deze combinatie van natuurfilm en metaforische documentaire wordt de rust van twee eksters verstoord door de komst van kettingzagen en graafmachines: hun nest sneuvelt terwijl de bomen worden omgezaagd en de houtsnippers in de rondte vliegen. Ondersteund door dramatische muziek zoekt het alleen achtergebleven vrouwtje een ander onderkomen en vindt dit bij een kunstschilder die een nieuw, door mensenhanden gemaakt decor voor haar schildert. De Iraanse regisseur Mahmood Kiani Falavarjani, momenteel werkzaam als cementvervoerende vrachtwagenchauffeur, nam twee jaar de tijd voor het maken van deze korte, invoelende documentaire zonder dialoog en opzichtige symboliek, die is ‘opgedragen aan natuurliefhebbers’.