Defence of Madrid
Dit filmisch reisverslag bestaat uit drie delen. In het eerste gedeelte wordt aan de hand van teksten en kaartjes ingegaan op de situatie waar Madrid in 1936 in verkeert en getoond hoe het dagelijks leven er tegen de achtergrond van de fascistische bombardementen uitziet. Een triest beeld van verwoeste woningen, het zoeken naar overlevenden onder het puin en kinderlijkjes in hun houten kistjes. In het tweede deel staat de verdediging van de vrijheid centraal. Beelden van het front worden afgewisseld door fragmenten van de belegerde stad. In het laatste deel wordt ingegaan op de hulp aan de stad en wordt een oproep gedaan geld te geven voor medicijnen. Uit deze film spreekt een onwankelbaar geloof in een goede afloop: een onvoorwaardelijke overwinning. De film was destijds een enorm succes en leverde veel geld op voor medische hulp aan Spanje.