Fatherless
Een student van de Japanse filmacademie vecht, in gesprek met moeder, stiefvader en vader, zijn ongelukkige jeugd uit zijn systeem. De 22-jarige Masaya Muraishi woont in Tokio waar hij niet vaak naar school gaat, niet werkt, anonieme seks heeft met middelbare mannen, en zichzelf bij tijd en wijle verwondt met een mes om te testen of hij nog leeft. Gewapend met de camera bezoekt Muraishi zijn moeder, stiefvader en vader en praat met hen over hun keuzes en vergissingen en hoe die zijn jeugd hebben beïnvloed. Zijn gesprekstactiek is niet zachtzinnig (‘ma, je nam een keer een man mee naar huis en ik heb jullie bezig gezien‘) maar het klaart de lucht wel op. FATHERLESS is een ongewoon confronterende familiefilm in zwart-wit die in zijn louterende effect op de betrokkenen bijna tot imitatie inspireert.