Human Remains
Confronterende korte documentaire waarin het ‘slechte’ wordt gebanaliseerd in vijf portretten van vijf illustere dictators: Hitler, mussolini, franco, Stalin en Mao. Deze zijn gemaakt met behulp van archiefmateriaal dat een blik biedt op het alledaagse leven van deze mannen en een koelbloedige voice-over waarin verslag wordt gedaan van hun eigenaardigheden, favoriete maaltijden, liefde voor huisdieren en afkeer van lawaai, maar waarin geen moment sprake is van de rol die zij in de geschiedenis hebben gespeeld. De wetenschap dat zij verantwoordelijk waren voor volkerenmoord, oorlogen en sadistische gruwelen hangt als een schaduw over de film. Jay Rosenblatt maakt sinds begin jaren tachtig eigenzinnige en inventieve documentaires over sociale en historische onderwerpen (onder meer Short of Breath uit 1990 en The Smell of Burning Ants uit 1994). Uitgangspunt daarbij lijkt om zijn toeschouwers te confronteren met hun vooroordelen en ze zo tot een andere kijk op de dingen uit te nodigen. Rosenblatt is vele jaren werkzaam geweest als psychotherapeut en geeft tegenwoordig les op diverse Amerikaanse filmscholen, waaronder de San Fransisco State University en het San Fransisco Art Institute.