The Lovers' Wind
De wind die over de woestijnen en bergen, de oude nederzettingen en nieuwe steden van Iran waait heeft een naam: Baadeh Sabah. Soms waait hij alleen, soms samen met andere winden, soms botst hij met zijn broer, de plaaggeest Baadeh Div. Baadeh Sabah is de poëtische verteller in deze bijzondere ode aan Iran, die voor het grootste deel bestaat uit opnamen vanuit een helikopter. In tegenstelling tot zijn brutale broer helpt Baadeh Sabah graag de mensen. Hij trekt mee met de nomaden, ziet herders en vissers, geniet van de schoonheid van Isfahan en verbaast zich over de nieuwe industrieën, de lichtreclames van het moderne Teheran, de schatten van de sjah en de spiegelende rijstvelden. Het Iraanse Ministerie van Cultuur, de opdrachtgever, wilde echter de modernisering van het land sterker zien benadrukt. Regisseur Albert Lamorisse (Le ballon rouge) kwam om het leven bij een helikopterongeluk terwijl hij bezig was met de aanvullende opnamen. Lamorisse's vrouw en zoon voltooiden de film, die kort voor de Iraanse revolutie een Oscarnominatie kreeg.