Mademoiselle Nigot and the Doctor
De in Australië woonachtige Française Lisette Nigot is 79 jaar en wil de tachtig niet halen. Ze bevestigt dat ze niet ziek is, nooit pijn heeft gekend, niet depressief is, maar toch wil sterven. Ze wendt zich tot de Australische dokter Philip Nitschke, al jaren een voorvechter van euthanasie. Hij heeft een doe-het-zelf-apparaat ontwikkeld, een soort masker dat werkt op basis van koolmonoxide. Nitschke reist de wereld over om zijn product te promoten. Het apparaat van Nitschke wekt veel commotie maar in de goed gedocumenteerde, soms schokkende film blijft Australische regisseur Jeanine Hosking – zonder expliciet partij te kiezen – aan de zijde van Nitschke en de voorstanders. ‘Ik heb mijn leven lang kwaliteit van leven nagestreefd. Nu wil ik kwaliteit van sterven. Het is geweldig om eindelijk, na veel lijden, de keuze te hebben.’