Meer selecties IDFA 2019 aangekondigd

    In oktober onthullen we elke week een deel van de selectie van IDFA 2019. Vandaag kunnen we met trots 69 documentaires aan het festival toevoegen, binnen 5 verschillende programmasecties. Lees snel verder.

    Frontlight

    Dit niet-competitieve programma bevat alleen maar premières van films met urgente, politieke thema’s. Van straatprotesten in Ouagadougou tot het verzet tegen body shaming in Scandinavië; bij Frontlight zie je documentaires van buitengewone filmmakers met strijdlustige personages, die aansporen tot solidariteit.

    De Frontlight-selectie bevat een aantal langverwachte nieuwe documentaires. In The Forum van Marcus Vetter krijgt de crew nagenoeg onbeperkt toegang tot het World Economic Forum in Davos, waar wereldleiders jaarlijks bijeenkomen om verreikende beslissingen te nemen over de wereldpolitiek. Daarnaast bevat het programma een internationale première van Toni Morrisson: The Pieces I Am van Timothy Greenfield-Sanders, een aangrijpend portret van de onlangs overleden auteur. Als wereldpremière hebben we Fat Front van Louise Detlefsen en Louise Kjeldsen, over vier vrouwen die in Scandinavië een ware revolutie ontketenden op het gebied van body positivity.

    Een paar veelbelovende nieuwkomers zijn Máxima (reg. Claudia Sparrow), over de strijd van een Peruaanse boerin tegen de goudmijnindustrie; The Two Lives of Li Ermao (reg. Jia Yuchuan), het levensverhaal van een transgender arbeidsmigrant in China; en ten slotte Radio Silence van Juliana Fanjul, over het gevecht tegen censuur van een vrouwelijke journalist in Mexico.

    Van Frontlight worden in de loop van oktober nog meer titels bekend gemaakt.

    Bekijk de selectie

    Lifetime Achievement Award: Jørgen Leth

    Door onder andere zijn invloedrijke short The Perfect Human (1967) geldt Jørgen Leth als inspiratiebron voor meerdere generaties filmmakers. Zijn werk wordt gekenmerkt door een onverschrokken blik op de werkelijkheid en een sterke artistieke stempel. De 83-jarige filmmaker, die werkt vanuit Denemarken en Haïti, zal op IDFA 2019 een Lifetime Achievement Award in ontvangst nemen.

    Masters

    Bij Masters, een selectie waarvan we vandaag de eerste 17 titels bekend maken, vieren we de meest visionaire documentairemakers van onze tijd. Zo gaat My Rembrandt, de langverwachte nieuwe film van Oeke Hoogendijk, in wereldpremière en zal Love Child van Eva Mulvad in Europese première gaan. Dit programma bevat daarmaast een aantal internationale, Europese en Nederlandse premières van makers die via een persoonlijke invalshoek een groter verhaal vertellen.

    Andrés Di Tella’ Private Fiction is een puzzel van familieherinneringen, geschetst door brieven van de ouders van de regisseur; Living and Knowing You’re Alive, een autobiografische film van Alain Cavalier met schrijver Emmanuèle Bernheim geeft je een kijkje achter de schermen bij het maakproces van films; en Forman vs. Forman van Helena Třeštíková en Jakub Hejna vertelt het levensverhaal van regisseur Miloš Forman, die een grote invloed was voor Třeštíková.

    Andere makers binnen het programma richten zich juist op de recente wereldgeschiedenis. Alex Gibney schetste met Citizen K de opkomst van Mikhail Khodorkovsky, zijn ondergang, en hoe hij uiteindelijk een onwaarschijnlijke martelaar werd voor de beweging tegen Putin. The Apollo van Roger Ross Williams gaat over de gelijknamige concertzaal in Harlem, die de bakermat was van de carrière van talloze zwarte Amerikaanse artiesten; Inna De Yard – The Soul of Jamaica van Peter Webber is een huiselijk portret van de reggaelegendes van Jamaica. Varda by Agnès schrijft ten slotte geschiedenis als de laatste film van de overleden grande dame van de Franse Cinema.

    Bekijk de selectie

    Paradocs

    Paradocs, IDFA’s selectie van experimentele documentaires, is terug met twaalf films die de stilistische grenzen van het genre oprekken. Het programma bevat korte, middellange en lange films van zowel gevestigde namen als nieuw talent.

    Just Don’t Think I’ll Scream, de eerste lange film van Frank Beauvais, is een dagboek in de vorm van een videocollage. Zijn korte films ontvingen al lovende kritieken. Yuri Ancarani, die al naam gemaakt heeft als kunstenaar, komt opnieuw naar IDFA. Zijn nieuwe film San Vittore is een poëtisch onderzoek naar kinderen die hun vaders bezoeken in een beruchte gevangenis in Milan. Yaser Kassab is ook terug met nieuw werk: I Have Seen Nothing, I Have Seen All is een familieverhaal over de verplaatsing van graven uit openbare parken in Aleppo.

    This Film Is About Me, het debuut van Alexis Delgado Búrdalo, gaat over de relatie tussen de filmmaker en een hoofdpersonage dat wordt beschuldigd van moord. Tenslotte is er het emotioneel geladen The Ride van makersduo Esther Polak en Ivar van Bekkum, dat zich beweegt tussen kunstinstallatie en film.

    Meer titels binnen deze selectie volgen in de loop van deze maand.

    Bekijk de selectie

    Paradocs: Amsterdam Art Weekend at IDFA

    In samenwerking met EYE en Amsterdam Art Weekend presenteert IDFA van 21 tot en met 24 november zeven werken die videokunst en documentaire combineren. Een aantal hoogtepunten zijn het nieuwe videotweeluik van Paulien Oltheten, To those that will, ways are not wanting; de wereldpremière van Basir Mahmood’s docufictieproject Good Ended Happily, een recreatie van de militaire operatie die Osama Bin Laden het leven zou kosten; en Viva Matanzas, een artistieke nabootsing van de verovering van de Spaanse Zilvervloot door Piet Hein.

    Bekijk de selectie

    Best of Fests

    Bij Best of Fests, waarvan we vandaag tevens de eerste 24 titels aankondigen, zie je het allerbeste van het afgelopen filmfestivaljaar; dit programma bestaat uit documentaires die onlangs in de prijzen vielen op een internationaal filmfestival. Binnen de selectie vind je onder andere de Cannes-hit For Sama (reg. Waad Al Kataeb, Edward Watts), de Berlinale-hit Talking About Trees (reg. Suhaib Gasmelbari), Venetië-favoriet Collective (reg. Alexander Nanau), prijswinnaars op Sundance Midnight Traveler (reg. Hassan Fazili), Midnight Family (reg. Luke Lorentzen) en One Child Nation (reg. Nanfu Wang en Lynn Zhang), en tenslotte The Cave (reg. Feras Fayyad), favoriet in Toronto.

    Daarnaast kun je je binnen dit programma laten meevoeren door dansfilms als Lil’Buck: Real Swan (reg. Louis Wallecan). Naast al deze awardwinnaars tipt IDFA nog een aantal must-see's van het afgelopen jaar, waaronder Mickel K. Zongo’s No Gold For Kalsaka, dat eerder in première ging op FESPACO.

    Bekijk de selectie

    In oktober doet IDFA elke week nieuwe delen van het festivalprogramma van 2019 uit de doeken. Het gehele programma, inclusief de competitiefilms, wordt op woensdag 23 oktober bekend gemaakt tijdens de IDFA 2019 Persconferentie. Volg de livestream gratis op idfa.nl.

    IDFA’s publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door Fonds 21, Creative Europe Media, VSBfonds en Stichting Democratie & Media.

    Eerste films IDFA 2019 bekend

    • Festival
    • 1 oktober 2019
    • De redactie

    Programma-onderdelen

    • In IDFA's publieksprogramma besteden we elk jaar aandacht aan een aantal focusthema's met een bepaalde maatschappelijke of artistieke urgentie, passeren de filmfestivalhits van het afgelopen jaar de revue, staat het nieuwste werk van geliefde documentairemakers in de spotlights, en nog veel meer. Genoeg te zien dus! Kijk voor IDFA's competitieprogramma op deze pagina.