Weer nieuwe programmasecties aangekondigd, waaronder Luminous en vier competities

    Vandaag maken we met trots de eerste competities van IDFA 2019 bekend, plus non-competitieve programma’s Luminous, IDFA on Stage, Spotlight: Venezuela en Spotlight: Sudan. Het IDFA-programma is zo weer uitgebreid met 72 titels.

    IDFA Competition for Dutch Documentary

    IDFA’s Nederlandse competitie bevat elf wereldpremières van de beste documentairemakers van het land. Maasja Ooms is terug met Punks, een observatie van drie risicojongeren die zich een weg proberen te banen in een systeem dat tegen ze werkt. Ramón en Salvador Gieling zijn tevens terug op het festival met The Death of Antonio Lomas, een filmisch onderzoek naar trauma in het Spanje na Franco. Ook is er binnen de selectie weer ruimte voor aanstormende regisseurs. Marina Meijers Carrousel is een rauwe en intieme film over een groep gemarginaliseerde jonge mannen in Rotterdam; King of the Cruise van Sophie Dros is een komisch portret van een Schotse edelman die zijn dagen slijt op cruiseschepen.
    De IDFA Competition for Dutch Documentary wordt mogelijk gemaakt door NPO 2Doc.

    Bekijk de selectie

    IDFA Competition for Short Documentary

    Sinds dit jaar heeft IDFA’s kortefilmcompetitie alleen premières van shorts met allerlei stijlen en subgenres. Onder de twaalf titels bevinden zich onder andere het door de co-scenarist van Victor Moreno’s The Hidden City geschreven Selfie (reg. Nayra Maria Fuentes), een abstracte short over twee Napolitaanse tieners; In Mizuko (dir. Katelyn Rebelo en Kira Dane), het winnende project van de If/Then Global Pitch op DOC NYC, wordt animatie met archiefbeelden gecombineerd en staan Japanse rouwrituelen rondom abortus centraal; Steve is Undocumented, van het team achter VPRO IDFA Audience Award-winnaar Don’t Be a Dick About It, is een vlot, suggestief portret van een hypocriete bouncer in een nachtclub in L.A.

    Bekijk de selectie

    Luminous

    Deze non-competitieve sectie bevat alleen maar premières, met 18 tijdloze films die oog hebben voor de schoonheid van menselijke relaties, expressie en empathie. Regisseurs geven een nieuwe betekenis aan de nalatenschap van hun beroemde vaders in Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer (reg. Andrej Andrejevich Tarkovskij Jr.) en Wintopia (reg. Mira Burt-Wintonick). Drie documentaires gaan daarnaast over bekende artiesten: In Margaret Atwood: A Word After a Word After a Word Is Power (reg. Peter Raymont, Nancy Lang) zien we de auteur in privésfeer; in Max Richter’s Sleep (reg. Natalie Johns) duiken we in het artistieke proces van de Duitse componist; en ten slotte krijgen we een diepgaand portret van Syrisch acteur Fares Helou in A Comedian in a Syrian Tragedy (reg. Rami Farah).

    Bekijk de selectie

    IDFA Competition for Student Documentary

    Deze twaalf titels van nieuw talent bieden een kijkje in de toekomst van de documentairefilm. In een aantal films ligt de focus op jongeren en politiek: Objector (reg. Molly Stuart) gaat over een jonge Israëlische vrouw die de dienstplicht weigert, en Summerwar (reg. Moritz Schulz) neemt ons mee achter de schermen van een zomerkamp in Oekraïne waar de nationalistische soldaten van morgen worden getraind. Thema’s omtrent familie en de thuissfeer passeren ook de revue: in No Crying at the Dinner Table (reg. Carol Nguyen) worden de emotionele cultuurbarrières van een Vietnamees-Canadees gezin doorbroken; in No Man’s Land (reg. Charlotte Muller) zien we de politieke obstakels waar Franse alleenstaande vrouwen met een kinderwens mee kampen; Silent Storm (reg. Anaïs Moog) is een zintuiglijke, impressionistische vertolking van het verdriet van moeders die een kind hebben verloren op de Middellandse Zee.

    Bekijk de selectie

    IDFA Competition for Kids & Docs

    Binnen IDFA’s competitie voor jeugddocumentaire worden 12 titels gepresenteerd, elk met een hoofdrol voor een jonge held in de dop. Simon Lereng Wilmont, die in 2017 de First Appearance-competitie won, is terug met de wereldpremière van Bird Boy, een portret van een jonge vogeltrainer in Azerbeidzjan. De lange documentaire Anbessa (reg. Mo Scarpelli), een film voor alle leeftijden, geeft een inkijkje in de maatschappelijke realiteit van Ethiopië door de ogen van een fantasierijke hoofdpersoon. Ook in wereldpremière gaat Dear Darkness van nieuwkomer Samuel N. Schwarz, een zintuiglijk onderzoek naar de ervaringen van een jong, slechtziend meisje. Ten slotte het boeiende Voorspel, (reg. Anne van Campenhout), een gewaagd en artistiek verslag van seksuele voorlichting op een Nederlandse middelbare school.

    Bekijk de selectie

    IDFA on Stage

    IDFA on Stage is een serie interdisciplinaire live evenementen. Denk aan films met live scores, maar ook aan performances op het gebied van nieuwe media en voorstellingen van gerenommeerde theatergezelschappen. Zo komt Andreï Ujica’s documentaire Out of the Present terug naar IDFA met een wereldpremière van de live cinema-versie, compleet met live soundtrack door British Sea Power. De Belgische theaterproductie True Copy (reg. Bart Baele en Yves Degryse), van de hand van toneelgroep BERLIN en gepresenteerd in samenwerking met Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, speelt zich geheel af rondom meestervervalser Geert Jan Jansen, die het publiek meeneemt in een non-fictietheaterstuk over de kunst van het bedriegen.
    IDFA on Stage wordt mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting Zabawas.

    Bekijk de selectie

    Spotlight: Venezuela & Spotlight: Sudan

    Door middel van twee non-competitieve programmasecties creëren we ruimte om stil te staan bij de schrijnende situaties in Venezuela en Sudan. Het programma bevat vijf films en nagesprekken met regisseurs. Met deze spotlights wil IDFA bewustzijn creëren, oproepen tot solidariteit, en filmmakers uit deze landen laten weten dat het festival voor ze klaarstaat.

    Uit Venezuela presenteren we de wereldpremière La Causa (reg. Andrés Figueredo), dat door middel van verborgen camera's gedurende vijf jaar het corrupte gevangenissysteem van het land vastlegde. De sectie bevat daarnaast het prijswinnende The Revolution Will Not Be Televised van Kim Bartley en Donnacha O'Briain (2003).

    De Spotlight op Sudan heeft twee Nederlandse premières: Khartoum Offside (reg. Marwa Zein), met vrouwelijke voetballers die ervan dromen om Sudan te vertegenwoordigen bij het WK Vrouwen, en Talking About Trees (reg. Suhaib Gasmelbari), over vier cinefielen die met hand en tand vechten om een oude Sudanese bioscoop nieuw leven in te blazen. Ten slotte Beats of the Antonov (reg. Hajooj Kuka, 2014), een zoektocht naar de Sudanese nationale identiteit door middel van traditionele muziek.

    Bekijk Spotlight: Venezuela
    Bekijk Spotlight: Sudan

    In oktober doet IDFA elke week nieuwe delen van het festivalprogramma van 2019 uit de doeken. Het gehele programma, inclusief de overige competitiefilms, wordt op woensdag 23 oktober bekend gemaakt tijdens de IDFA 2019 Persconferentie. Volg de livestream gratis op idfa.nl.

    IDFA's competitieprogramma wordt mogelijk gemaakt door Ammodo. IDFA’s publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door Fonds 21, Creative Europe Media, VSBfonds en Stichting Democratie & Media.