IDFA maakt openingsfilm en competitieselecties bekend

    Vandaag maakt IDFA de openingsfilm bekend van de 33e editie van het festival, evenals de Feature-Length-, First Appearance-, Mid-Length- en DocLab-competities, het niet-competitieve DocLab Spotlight-programma en de Creative Use of Archive-competitie.

    Met de bekendmaking van de hele selectie van 258 films ondersteunt IDFA opnieuw de filmmakers en de filmindustrie die momenteel vechten voor de toekomst van film. Daarbij roept het festival op om in actie te komen voor het voortbestaan van de filmindustrie. Een industrie die niet alleen de kwaliteit van filmvertoningen waarborgt, maar tevens staat voor inclusiviteit, transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

    Met trots presenteert IDFA een indrukwekkende namenlijst voor de verschillende jury’s van de competities, onder wie producenten Marie Pierre Macia, Diana Elbaum en Els Vandevorst; critici zoals Finn Halligan; de regisseurs Hubert Sauper, Alice Diop en Audrius Stonys; festivaldirecteuren als Intishal Al Timimi en Christoph Terhechte; cameraman Edward Lachman en schrijver Abdelkader Benali.

    Van de geselecteerde films is 48% gemaakt door filmmakers die zich als vrouw identificeren, en in de competities ligt dat aandeel op 57%. De 258 titels komen uit 72 verschillende landen (inclusief landen van co-productie).

    ''Te midden van alle onzekerheid en de grote vragen van deze tijd, hebben we hoop gevonden in de films en nieuwe mediaprojecten die we hebben geselecteerd. Het IDFA 2020 programma laat zien dat documentairekunst essentieel, relevant en betekenisvol is. Het programma is inclusiever dan ooit en haalt ons uit de waan van de dag met een brede blik op de wereld. Zo weten we ons evenwicht te bewaren in deze chaos,'' aldus Orwa Nyrabia, artistiek directeur van het festival.

    Openingsfilm

    Het festival opent met de wereldpremière van Nothing but the Sun van de Paraguayaans-Zwitserse regisseur Arami Ullón. Op een scherpzinnige manier plaatst de film de hete, dorre omgeving van de Chaco-regio in Paraguay tegenover de verhalen van het Ayoreo-volk, dat met veel geweld uit het voorouderlijk grondgebied is verdreven door witte missionarissen. Tussen heden en verleden, woud en woestijn, volksliedjes en kerkliederen, legt Ullóns poëtische film de rauwe emoties van de menselijke conditie bloot. Een film over een cultuur die op het punt van uitsterven staat, maar zich nog niet gewonnen geeft.

    lees meer over de openingsfilm

    IDFA Competition for Feature-Length Documentary

    Twaalf films van internationale vooraanstaande filmmakers zijn geselecteerd voor de IDFA Competition for Feature-Length Documentary. De selectie omvat niet alleen grote namen uit de documentairefilm, maar ook uit het theater en de beeldende kunst. De diversiteit van de selectie is indrukwekkend, zowel wat regionale spreiding als stilistische keuzes betreft. Met een gedurfde artistieke benadering en uitgesproken stijl, is de handtekening van de maker in elke film herkenbaar, of het nu een hybride film of een klassieke cinéma vérité betreft. Deze selectie bewijst dat, ook in deze moeilijke tijden, de documentairefilm springlevend is.

    bekijk de selectie

    IDFA Competition for First Appearance

    Binnen de IDFA Competitie for First Appearance worden de verschillende verschijningsvormen van de documentairefilm verkend. Een veelbelovende selectie van 12 films, waaronder 10 wereldpremières en een groot aandeel vrouwelijke makers uit landen waar weinig films worden geproduceerd. Deze opkomende filmmakers tonen met verschillende lenzen hun werelden en reiken daarmee andere manieren aan om naar de wereld te kijken en deze te begrijpen. Al blijkt ook vaak genoeg dat de werkelijkheid vreemder is dan fictie.

    bekijk de selectie

    IDFA Competition for Mid-Length Documentary

    Met 12 titels biedt de selectie IDFA Competition for Mid-Length Documentary een breed spectrum aan documentaires. Hoewel op lengte en niet op een thema geselecteerd, valt op dat het leven in de marges van de samenleving dit jaar een terugkerend motief is. Met zelfreflectie en open vizier benaderen de filmmakers hun onderwerp en tonen ze hoe verschillende mensen buiten de gevestigde orde wonen, leven, denken en spelen. De filmmakers kijken zowel naar binnen als naar buiten, en brengen de 'persoon' terug in 'persoonlijk', of ze nu achter de camera staan of ervoor.

    bekijk de selectie

    IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling*

    Met 10 geselecteerde titels laat de IDFA DocLab Competition for Digital Storytelling meer dan ooit zien hoe digitale kunst het steeds tastbaardere grensgebied opzoekt tussen onze fysieke en virtuele werkelijkheid. Tot de geselecteerde projecten behoren onder andere documentaireverhalen in virtuele ruimtes, augmented reality in de publieke ruimte, door algoritmes aangestuurde spelletjes en een kunstmatig leven dat ouder wordt. Bij elkaar nodigt de selectie gebruikers uit om vanuit hun huis naar andere virtuele plekken in het ruimte-tijdcontinuüm te reizen.

    bekijk de selectie

    IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction*

    De IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction, die uit 9 titels bestaat, opent nieuwe mogelijkheden voor live-performances in digitale kunst, nu kunstenaars meer en meer met verschillende platforms experimenteren als gevolg van de uitdagingen anno 2020. De geselecteerde formats zijn onder meer online immersief theater, fulldome-ervaringen en zintuigelijke ervaringen. Allemaal dompelen ze het publiek onder in compleet nieuwe realiteiten.

    bekijk de selectie

    IDFA DocLab Spotlight

    De niet-competitieve nieuwe media-sectie bevat 10 titels met thema's als kosmische rechtvaardigheid, (post-)menselijk verdriet en de zorg voor kunstmatige wezens. Eén van de hoogtepunten is Motto van Vincent Morisset, een interactieve novelle bestaand uit duizend superkorte video's die samen met lezers over de hele wereld zijn gemaakt. Het digitale droomlandschap Ferenj: A Graphic Memoir in VR van Ainslee Robson dompelt de gebruiker onder in een afrosurrealistische wereld van nostalgie en verschuivende identiteiten. Een ander hoogtepunt is de online multi-user-versie van All Kinds of Limbo van het National Theatre, XR Broadcast - een Extended Reality-optreden en een muzikale reis geïnspireerd op de invloed van West-Indische cultuur op de Britse muziekscene.

    De IDFA DocLab-competities en Spotlight maken deel uit van het do {not} touch-programma, een samenwerking tussen IDFA on Stage en IDFA DocLab waarin wordt onderzocht hoe kunstenaars een andere vorm geven aan de werkelijkheid die zich tussen online en fysieke werelden beweegt.

    bekijk de selectie

    IDFA Competition for Creative Use of Archive

    De IDFA Competition for Creative Use of Archive, nu in zijn tweede jaar, omvat 10 titels uit het hele festivalprogramma, die archiefmateriaal, found footage, propagandafilms en alles daartussenin bevatten. De films ontsluiten onze collectieve geschiedenis, herontdekken verloren beelden en geven in film nieuwe betekenissen aan deze nieuwe vondsten.

    Onszelf obsessief vastleggen, staatsgeheimen onthullen, gebeurtenissen uit het verleden reconstrueren, historische iconen in een nieuw licht zetten: deze selectie verkent de filmische geschiedenis die ons definieert. De geselecteerde films strijden om de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award.

    bekijk de selectie

    * Vanwege nieuwe beperkingen met betrekking tot reizen en tentoonstellingen organiseren is het niet mogelijk om alle werken uit de DocLab-competities gelijkwaardig aan een internationale jury te presenteren. Daarom zal het festival dit jaar afzien van het uitreiken van de DocLab-awards. IDFA lanceert een alternatieve manier om de projecten in de DocLab-competities te vieren en te ondersteunen.

    IDFA stelt gezondheid en veiligheid voorop. De 33e festivaleditie vindt plaats in Amsterdam en online, met uitgebreide hygiënemaatregelen op elke locatie. Zie de laatste updates op idfa.nl/bezoekersinfo.

    IDFA's competitieprogramma wordt ondersteund door Ammodo.

    IDFA’s publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door Fonds 21, Creative Europe Media, VSBfonds, Gemeente Amsterdam, Stichting Democratie en Media, Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting Zabawas.

    De IDFA Competition for Creative Use of Archive wordt ondersteund door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

    IDFA DocLab wordt ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Gieskes-Strijbis Fonds, CLICKNL, Nederlands Filmfonds, ARTE, HTC VIVE, Vlaams Audiovisueel Fonds, Tolhuistuin, MIAP Foundation en de Dikke Vrienden+.

    De samenwerkingspartners van DocLab zijn MIT Open Documentary Lab, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, POPKRAFT, CreativeXR, Diversion cinema, The Immersive Storytelling Studio (National Theatre) en Het Nieuwe Instituut.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies