Met trots presenteren wij IDFA 2021: Year in Review

• Nieuws
    • 31 maart 2022
    • Door de redactie

Een nieuwe programmastructuur, de terugkeer naar de bioscopen en veel nieuwe en bestaande samenwerkingen; dit zijn nog maar enkele hoogtepunten van IDFA 2021: Year in Review, de publicatie die verslag doet van en terugblikt op het afgelopen jaar. Dit interactieve online magazine is essentieel leesvoer voor alle IDFA-fans, donateurs, medewerkers en andere betrokkenen.

In de publicatie vind je uitspraken van veelgeprezen filmmakers als Salomé Jashi (Taming the Garden), Rintu Ghosh en Sushmit Thomas (Writing with Fire), Lindiwe Matshikiza (One Take Grace), Sara de Monchy (Sara's Mysteries) en vele anderen. Toonaangevende immersieve en interactieve makers als Tamara Shogaolu, Michaela French en Rahima Gambo dragen ook hun steentje bij. Voor het eerst gaan we dieper in op IDFA Meets, ons snelgroeiende programma voor jong publiek in Amsterdam. Verder brengen we onze toenemende inspanningen om de toegankelijkheid en duurzaamheid van het festival te verbeteren graag onder de aandacht. Ook komen docenten, partners, donateurs, medewerkers en andere speciale gasten aan het woord, terwijl de publicatie tevens de schijnwerpers zet op alles wat met IDFA te maken heeft, van backoffice tot center stage.

In IDFA 2021: A Year in Review slaan we ook de cijfers plat en geven we een no-nonsense verslag van feiten en cijfers die het afgelopen jaar hebben gevormd. Denk daarbij aan bezoekcijfers voor alle soorten publiek, gasten, professionals en studenten. We onderzoeken de verdeling van vrouwen, mannen en niet-binaire regisseurs in onze selectie en uit welke regio's van de wereld onze films afkomstig zijn. We kijken hoeveel filmmakers we ondersteunden en op welke manier. We presenteren ook het bereik van onze website, nieuwsbrieven en sociale media, en onze veelbelovende Net Promoter Score, naast een aantal andere statistieken.

Alles bijelkaar schetst de publicatie een beeld van een succesvol jaar, maar geeft het ook inzicht in de manier waarop succes - net als kunst zelf - vaak buiten de grenzen van het meetbare valt. We kijken - mede dankzij jou - met veel plezier terug op een jaar dat met zijn vele uitdagingen en kansen meer is geworden dan de som der delen.

Lees hier IDFA 2021: Year in Review

Lees