‘Jane was haar tijd ver vooruit: een vrouw alleen in de jungle’

    • Festival
    • 23 november 2017
    • Door Ronald Rovers

    Net als voor Cobain: Montage of Heck verwerkte regisseur Brett Morgen voor zijn nieuwe documentaire over Jane Goodall een enorme hoeveelheid biografisch materiaal. Het resultaat scoort hoog in de ranglijst voor de IDFA Audience Award. 

    “Het begon in 2014 met een telefoontje van National Geographic. Ze hadden 140 uur ruw materiaal gevonden van Jane Goodall in Tanzania, het land waar zij in 1960 als eerste het leven van chimpansees in het wild bestudeerde. Toen ze maanden later haar eerste observaties bekendmaakte, stuurde National Geographic een cameraman, Hugo van Lawick, om haar studie vast te leggen. “Wat me wegblies was dat je hier twee mensen had die volledig gedreven werden door hun passie en zich door niets lieten tegenhouden. Jane had geen wetenschappelijke achtergrond – wat juist de reden was dat ze voor de klus gekozen werd – en voor Hugo was het pas zijn tweede opdracht. Twee mensen die hun vakgebieden zelf creëerden. De natuurdocumentaire bestond niet en niemand had ooit chimpansees in het wild bestudeerd."

    “Het is frappant dat het materiaal zich in 2014 liet vinden – want zo zie ik het een beetje – zodat het in 2017 de wereld kon betreden. Net op het moment dat we zoveel discussie voeren over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Jane was haar tijd ver vooruit: een vrouw alleen in de jungle. Voor haar was het echt een droom die werkelijkheid werd."

    “Als ik had ingegrepen in het materiaal zoals ik met Kurt Cobains archief heb gedaan voor Montage of Heck, dan hadden ze me in de gevangenis moeten gooien. Wat Hugo heeft gedaan in deze 140 uur ruw materiaal behoort tot het grootste documentairewerk van de twintigste eeuw. Zowel wetenschappelijk als cinematografisch. Iedereen die ooit met een 16mm-camera heeft gewerkt, ziet meteen dat dit een Hercules-taak is. Alleen al het fysieke sjouwen over de Serengeti was zwaar, en dan moest hij ook nog voor zijn veiligheid zorgen."

    “Voor mij is er een connectie tussen Jane Goodall en Kurt Cobain. Het ene verhaal gaat over een gelukkig leven, het andere over een ongelukkig leven. Twee mensen die het ritme van hun leven nooit door anderen hebben laten bepalen. Daarom is de stijl van de twee films een reflectie van hun persoonlijkheden. Dat is eigenlijk waar ik in mijn films altijd naar zoek: naar het ritme en de muziek van iemands leven.”

    Foto: Corinne de Korver

    Jane

    • Brett Morgen
    • 2017
    • 90 min

      Adembenemend, nooit eerder vertoond archiefmateriaal van Jane Goodall tijdens haar eerste veldonderzoek naar chimpansees in Tanzania.

      Meer info

      Gerelateerd

      IDFA 2017 in woord

      • Overig
      • 30 november 2017
      • De redactie

      Deze website maakt gebruik van cookies.

      Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

      Lees
       hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies