InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
The Case of the Three Sided Dream
Over IDFA
Archief
The Case of the Three Sided Dream
IDFA 2014

The Case of the Three Sided Dream

Adam Kahan
Verenigde Staten
2014
87 min
Internationale Première
Festival history
“The nose knows,” luidt een gevleugelde uitspraak van het flamboyante jazzwonderkind Rahsaan Roland Kirk (1935-1977). De woorden rollen in vlammende sierletters over het scherm, zoals in regelmatig tekstflarden in beeld worden gebracht. Rahsaan – de naam die in een droom tot hem kwam – bespeelde gedurende lange improvisaties soms drie blaasinstrumenten tegelijkertijd, onder andere met zijn neus. Oogdruppels, toegediend vlak na zijn geboorte, hadden hem blind gemaakt, al noemde hij zichzelf liever “a man that doesn’t see too well.” Hij was goed van de tongriem gesneden; een medemuzikant merkt op dat Rahsaan zich op het podium nogal veel tot het publiek richtte, zeker vergeleken met andere meesters van de jazz – een muziekgenre dat Rahsaan zelf “black classical music” noemde. Personen uit Rahsaans entourage, waaronder collega’s, zijn weduwe en zijn zoon, vertellen het levensverhaal van deze bijzondere man. Hun verhalen worden afgewisseld met korte animaties en archiefbeelden van onder meer de en het Montreux Festival. Zo ontstaat een virtuoos beeld van een tegendraadse figuur: verwoed verzamelaar van dierengeluiden, aanhanger van een eigenzinnige “religion of dreams” en voorvechter van de rechten van zwarte Amerikaanse burgers, wat zijn beslag kreeg in de compositie van een muziekstuk op uitsluitend zwarte pianotoetsen, getiteld
Credits
Screening copy
    Monoduo Films
    Monoduo Films
World Sales
    Monoduo Films
    Monoduo Films
Cinematografie