Imperial Valley (cultivated run-off)
Imperial Valley is een landbouwgebied in het zuidwesten van de Verenigde Staten. Over een afstand van tachtig kilometer worden fruit en groente geteeld in een gebied dat van nature woestijn is, maar dat door grootschalige irrigatie tot bloei is gebracht. Het waterverbruik veroorzaakt echter ernstige erosie en de weggespoelde vruchtbare bodem verstopt bevloeiingskanalen. Militaire bomtesten uit het verleden zorgen bovendien voor giftige stofdeeltjes. De agrarische monocultuur op industriële schaal dreigt een nieuwe Dust Bowl in te luiden, een ramp voor zowel economie als milieu.
Lukas Marxt filmde het gebied van bovenaf met een drone. Op de onheilspellende klanken van een elektronische soundscape volgen de oneindige rijen gewassen elkaar op, met hier en daar een paar palmen. Ze zijn steeds minder herkenbaar als zodanig, verworden tot abstracte patronen, visuele white noise. Het door mensen gemaakte landschap openbaart zich steeds meer als een onherbergzaam decor waar voor de mens eigenlijk geen plek meer is.