Chelovek, kotory zapriag ideu
Op het Russische platteland wonen vreemde mensen. Tot die categorie behoort zeker de hoofdpersoon in CHELOVEK, KOTORY ZAPRIAG IDEU. Deze boer woont met een oude zus, twee paarden, katten en honden in een oud boerderijtje, gelegen in een gehucht in de buurt van de stad Perm. Aan werken heeft de boer een hekel, hij denkt liever na. Op comfort is hij niet gesteld. Ook een kachel ziet hij niet als noodzaak, ondanks het feit dat de temperatuur in dit deel van de Oeral tot min dertig graden Celsius kan dalen. Volgens de man, door de filmmaker vergeleken met de Griekse denker Diogenes, leveren de dieren voldoende warmte. Een van zijn paarden heeft hij 'idee' genoemd, een letterlijke illustratie van zijn opvatting, dat zijn ideeën hem overal naar toe brengen. Filmmaker Pavel Petchonkin voelde zich tot de boer aangetrokken, omdat zijn leven tot nadenken stemt over de relatie tussen de menselijke beschaving en de natuur.