The Kingdom of Survival
In zijn onderzoekende reisverslag speurt M.A. Littler naar mogelijke verbanden tussen politiek, outlaw-cultuur, alternatieve media, spiritualiteit, kunst en filosofie. Op zoek naar radicale en alternatieve invullingen van de samenleving in de eenentwintigste eeuw spreekt hij met Noam Chomsky, professor aan MIT, dr. Mark Mirabello, gespecialiseerd in de geschiedenis van de outlaw, de anarchistische schrijver en zanger Ramsey Kanaan, folkzanger Will 'The Bull' Taylor en auteur Joe Bageant. Allen verwoorden ze de huidige scepsis in Amerika, en dagen ze de status quo uit. De geïnterviewden zaaien twijfel over de Amerikaanse tradities die blindelings geaccepteerd worden. Zo legt Chomsky de zelfdestructieve kracht van het kapitalisme uit en pleit hij voor een maatschappij die alle hiërarchie bevraagt. De autoriteiten moeten hun eigen bestaan verantwoorden en zijn nooit vanzelfsprekend. Het sociale, economische en politieke systeem is niet gebeiteld in steen en moet altijd met scepsis worden benaderd, vindt ook de regisseur. Kriskras reizend door Amerika knoopt M.A. Littler de academische wereld, utopisme, anarchisme, geglobaliseerd kapitalisme en radicale filosofie aan elkaar. Zo maakt deze 'agnosticus van alles' een ronde langs mensen die onze tijd proberen te duiden, een tijd waarin we worden gehersenspoeld door bedrijfs- en politieke propaganda. M.A. Littler verwacht geen gemakkelijke antwoorden, maar biedt wel alternatieven voor onze huidige maatschappij.