Aleppo: The Silence of the War
Door jarenlang oorlogsgeweld zijn grote delen van de Syrische stad Aleppo volledig verwoest. Nu de stad weer in handen is van de regering, is het geluid van mortierinslagen, raketten en kogelregens voorlopig verstomd. Wat rest, zijn stille ruïnes.
Aleppo: The Silence of the War toont in statische, knap gecomponeerde shots een spookstad. Menselijk leven is in de film niet te zien. Alleen de wind – en hier en daar een vogel – zorgt voor geluid op de indrukwekkende soundtrack. Dat normale dagelijkse stadsgeluiden – het lawaai van verkeer, spelende kinderen, radio of televisie op de achtergrond – ontbreken, maakt de desolate beelden van destructie des te krachtiger. Verroeste schommels, autowrakken op een binnenplaats, een omgevallen bus. En overal ingestorte gebouwen.