Beeldportret

    van kijken naar maken

    Breng IDFA naar school met Beeldportret!

    Voor wie: groep 7 en 8
    Uitvoering: op school
    Duur: 5 lessen (elk 60 minuten) en eigen werktijd
    Door wie: vakdocenten werkzaam bij de Animatiebus óf eigen leerkracht met introductie door vakdocent

    In Beeldportret maken de leerlingen aan de hand van een interview een mini-documentaire over de droom van een zelfgekozen hoofdpersoon. Een onderwerp dat ook vaak als leidraad dient in echte documentaires. Een aantal voorbeelden van dit soort documentaires bekijken de leerlingen ook tijdens de lessen. Zo leren zij o.a. hoe ze door goede interviewvragen tot een interessant filmverhaal kunnen komen. Het interview wordt door de leerlingen zelf gefilmd. Vervolgens tekenen ze het verhaal van de hoofdpersoon deels uit; het is de bedoeling dat de leerlingen als het ware in het hoofd van de hoofdpersoon kruipen. Uiteindelijk zullen ze een deel van het verhaal zelf animeren.

    Door de verschillende technieken en filmische elementen die in de lessen aan bod komen leren de leerlingen meer over de kracht van beelden in film en media. Daarnaast leren zij hoe de eigen verbeeldingskracht en verschillende materialen gebruikt kunnen worden om een verhaal te verhaal te vertellen.

    Opbouw

    De lessen bestaan altijd uit drie onderdelen: een introductie, een kijkopdracht naar aanleiding van een korte film of fragment uit het IDFA Docschool Online aanbod en een maakopdracht. In elke les staat één filmisch element of een animatietechniek centraal dat de leerlingen vervolgens verwerken in hun maakopdracht.

    Benieuwd hoe dit er in praktijk uit komt te zien? Klik hier voor een overzicht van het lesplan.

    Praktisch

    De methode is vanaf schooljaar 2021/2022 beschikbaar. Interesse of meer informatie? Neem contact op met Anoeska Huige via info@deanimatiebus.nl

    Beeldportret is deel 7 van de doorlopende leerlijn Beeldverhaal. Beeldverhaal laat kinderen spelenderwijs kennismaken met de kracht en verschijning van beeld en taal in (animatie)film. Door zelf film te maken leren kinderen hoe ze hun eigen werkelijkheid op een creatieve manier kunnen verwoorden en verbeelden.

    De lessen volgen de leerlijn (media)kunst en filmeducatie en zijn kerndoeldekkend voor taal. In iedere les Beeldverhaal is er aandacht voor mondelinge taalvaardigheid en woordenschat. Meer informatie over de leerlijn lees je hier.

    Beeldverhaal is ontwikkeld door de Animatiebus in samenwerking met IDFA.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies