IDFA Project Space NL i.s.m. het NPO-fonds

    Tijdens de IDFA Project Space NL i.s.m. het NPO-fonds werken zes beginnende talenten een aantal maanden onder professionele begeleiding een eerste idee uit tot een filmplan met begeleidend visueel materiaal. Het doel van de workshop  is om  talentvolle  makers te helpen in hun ontwikkeling en bij te dragen aan de totstandkoming van een artistiek hoogwaardig ontwikkelingsplan voor een documentaire.

    Het programma

    De deelnemers worden inhoudelijk begeleid bij het uitwerken van de research, het ontwikkelen van de verhaalstructuur en het schrijven van een filmplan. Hierbij ligt de nadruk op de ontwikkeling van het auteurschap van de deelnemers en stimuleert het hen nieuwe vertelvormen binnen het documentaire-genre te onderzoeken en aandacht te besteden aan de beoogde doelgroep(en) van hun plan.

    Dit jaar wordt het programma opnieuw verrijkt met een aantal internationale componenten. Zo trapt de workshop voor de zomer af met een uitgebreide en persoonlijke kennismakingsbijeenkomst, gecombineerd met inspiratiesessies van gerenommeerde internationale makers die uitgenodigd zijn in het kader van IDFA Project Space. De daarop volgende workshopbijeenkomsten vinden plaats tussen augustus en november. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld om in een ‘snelkookpan’-vorm het plan flink verder te brengen. De uiteindelijke filmplannen kunnen leiden tot een ontwikkelingsaanvraag bij het NPO-fonds.

    Geselecteerde deelnemers van 2022

    Deelnemers van het afgelopen jaar zijn Sakir Khader, Joris Koptod Nioky, Tomas Ponsteen, Nelly dos Reis, Floris Rijssenbeek en Paul de Ruijter.

    Sakir Khader is regisseur, onderzoeksjournalist en cinematograaf. Na een opleiding journalistiek werkte hij onder meer voor de Volkskrant. Later was hij als verslaggever voor Brandpunt (KRO-NCRV) actief met als specialisaties vluchtelingen, Syrië, Turkije en de Arabische wereld. Voor De Correspondent maakte hij de mini-documentaire Het kind van de rekening en voor NOS op 3 maakte hij samen met Lex Runderkamp de korte documentaire De ogen van Aleppo over jonge mannen uit Aleppo die de oorlog fotografeerden.

    Joris Koptod Nioky werkt al meer dan twintig jaar als kunstenaar binnen verschillende kunstdisciplines: literatuur, muziek en recent cinematografie. Met zijn eerste film Portret van een mislukt schrijver won hij de prijs voor de beste debuutfilm op het Nederlands Filmfestival. Zijn tweede lange film, Dit ben ik niet, is sinds kort te zien via 2doc.nl.

    Tomas Ponsteen begon zijn loopbaan op de redacties van Nederlandse productiehuizen. Tijdens zijn werkzaamheden voor Ljubljana Pride festival in Slovenië ontwikkelde hij zijn liefde voor cinema. Gedurende zijn werkzaamheden voor het Nederlandse Instituut voor Beeld en Geluid besloot hij zich aan te melden voor de Filmacademie waar hij in zijn derde jaar de film Bajo la Superficie over een Colombiaanse transgender maakte.

    Nelly dos Reis haalt haar motivatie en inspiratie uit verhalen van mensen die zij om haar heen leert kennen. Ze wil niets liever dan mensen raken met de kracht van verhalen vertellen. Dit was voor haar de reden om haar eerste stappen te zetten als documentairemaker. In samenwerking met VPRO heeft Nelly haar eerste documentaire gemaakt genaamd Liever Kroes.

    Floris Rijssenbeek wil als filmmaker verhalende en maatschappijkritische documentaires maken die de kijker niet met een belerende toon maar juist op een verrassende en humorvolle wijze confronteert met de complexe en weerbarstige realiteit. Vorig jaar verscheen de documentaire Momentum over drie jonge vrouwen die tijdens de verkiezingen van 2021 streden voor een plek in de Tweede Kamer. De film maakte hij samen met Melisa Can.

    Paul de Ruijter studeerde Regie Documentaire aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. In 2016 maakte hij de afstudeerfilm Het Nachtelijk Halfrond. De film was onder andere te zien op het Raindance Film Festival in Londen. Met dezelfde film won hij in 2016 de Wildcard aanmoedigingsprijs. Met het prijzengeld hiervan realiseerde hij zijn nieuwste project onder de naam Stilte in Augustus. Deze film ging recent in première op het Go Short filmfestival 2022.

    Tutors van 2022

    Aliona van der Horst (geboren in Rusland, opgegroeid in Nederland) heeft in de afgelopen 25 jaar meerdere internationaal bekroonde films gemaakt. Door haar persoonlijke, poëtische en filmische visie zijn haar films diep meeslepend en ontroerend. Haar nieuwste film Turn your body to the sun ging in première in de internationale competitie van IDFA 2021. Love is Potatoes, een first-person doc die gaat over post-memory in het hedendaags Rusland, won prijzen in Leipzig, Moskou en Canada, en het Gouden Kalf in 2018. Haar films gaan in essentie over hoe het leven van gewone mensen wordt gevormd door grote historische gebeurtenissen en de omgang met herinnering en rouw. Haar films vertellen universele verhalen, maar altijd vanuit een heel persoonlijk, intieme blik. Retrospectieven van haar werk zijn te zien geweest in Barcelona, Kiev, Istanbul en Belgrado. Ze is lid van de Documentaire tak van AMPAS en van de European Film Academy.

    Renko Douze (1986) is documentaire- en programmamaker. Hij regisseert, produceert, schrijft en monteert. Na zijn studie Audiovisuele Media aan de HKU, richtte hij in 2011 samen met Hasse van Nunen productiehuis Een van de jongens op, waarmee hij tot nog toe meer dan 25 films produceerde. Alhoewel zeer uiteenlopend in inhoud en vorm, hebben alle projecten één ding gemeen: ze worden gemaakt met een scherpe blik en een aanstekelijke aandacht. Ze worden vertoond in bioscopen en huiskamers over de hele wereld en wonnen prijzen op festivals als de Berlinale, IDFA en Full Frame. Naast zijn werk voor Een van de jongens is Renko scenarist, regisseur en editor voor documentairefilms en -series, schrijft en regisseert hij voor jeugdprogramma's zoals Het Klokhuis en werkt hij als gastdocent, o.a. aan de Nederlandse Filmacademie en de Universiteit van Amsterdam.

    Karen de Bok Talent Prijs 2022

    Paul de Ruijter is met zijn filmplan Let the Soft Animal in de winnaar van de Karen de Bok Talent Prijs 2022. De prijs, €25.000 voor de verdere ontwikkeling van de film, werd voor het 6e jaar op rij uitgereikt aan het winnende documentaireplan van IDFA Project Space NL in samenwerking met het NPO-fonds.

    Tijdens de bijeenkomsten werden de plannen gezamenlijk onder de loep genomen onder begeleiding van de workshopleiding en werden er ter inspiratie verschillende gastlessen georganiseerd met (internationale) professionals uit verschillende disciplines. Elke deelnemer startte het traject met een producent. Naast het geschreven plan was het maken van een teaser onderdeel van de workshop. Hiervoor werd per deelnemer een budget beschikbaar gesteld. Deze filmplannen, inclusief teasers, werden na afloop van de workshop voorgelegd aan een jury die hieruit de winnaar van de Karen de Bok Talent Prijs 2022 heeft gekozen.

    Tijdens IDFA presenteerde de deelnemers hun filmplan aan de eindredacteuren documentaire van de Nederlandse Publieke Omroep en aan andere professionele relaties uit de documentaire-sector. IDFA faciliteerde ook de koppeling aan relevante (internationale) professionele partners met als doel de verdere ontwikkeling en eventuele productie van het project. Ter afsluiting deden de makers tijdens het festival mee aan het internationale trainingsprogramma IDFAcademy. IDFA vertoont, indien van voldoende kwaliteit, de films die voortkomen uit de workshop op (een latere editie van) het festival.

    Profiel

    De workshop richt zich in eerste instantie op beginnende makers, die ten minste één (korte) productie binnen het documentaire-genre op hun naam hebben staan. Deze moet zijn vertoond in de bioscoop, op een festival of op een (s)vod platform. Ook meer ervaren makers die met een heldere motivatie een nieuwe vorm willen onderzoeken, kunnen zich aanmelden. Deelnemers mogen om in aanmerking te komen niet in vaste dienst zijn bij een van de Nederlandse publieke omroepen.

    Bij de aanmelding wordt onder meer om een synopsis en motivatie gevraagd. Bij de synopsis is het van belang dat er urgentie en originaliteit spreekt uit het filmidee en dat de uitdaging in de ontwikkeling helder is geformuleerd. Ook moet er aantoonbare stappen in de research zijn gezet. Wat motivatie betreft wordt van de deelnemers verwacht dat zij duidelijk kunnen toelichten waarom zij de workshop willen volgen en welke leerdoelen zij zichzelf stellen. Er wordt gestreefd naar een selectie van projecten waarvan een aantal de potentie heeft internationale aansluiting te vinden. De voertaal van de workshop is Nederlands, maar sommige bijeenkomsten zullen in het Engels zijn. Deelnemers dienen de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift te beheersen. Van alle deelnemers wordt verwacht dat zij zich committeren aan de workshop en goed voorbereid bij alle bijeenkomsten aanwezig zullen zijn.

    Planning

    • Het aanmeldingsformulier komt in het voorjaar van 2023 online.
    • Een selectiecommissie selecteert uit alle aanmeldingen twaalf kandidaten die medio mei uitgenodigd worden voor een gesprek.
    • Op basis van deze gesprekken worden zes deelnemers geselecteerd voor de workshop. De eerste bijeenkomst vindt begin juli plaats.
    • Van juli tot eind augustus werken de deelnemers in eigen tijd aan hun filmplan en dient de definitieve koppeling aan een producent plaats te hebben gevonden.
    • Vanaf eind augustus zijn er vrijwel wekelijks bijeenkomsten gepland.
    • Van de deelnemers wordt verwacht dat zij twee tot drie dagen per week aan het filmplan kunnen werken.
    • De eindpresentatie en uitreiking van de Karen de Bok Talentprijs vindt plaats tijdens IDFA.
    • De workshop wordt afgesloten met deelname aan de IDFAcademy tijdens IDFA 2023.

    Voor meer informatie, kun je mailen naar idfacademy@idfa.nl.

    IDFA's talentontwikkelingsprogramma wordt mogelijk gemaakt door Nederlands Filmfonds, Creative Europe Media en NPO-fonds.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies