Vrijwilligersteams

    Lees hier hoe jij je kan inzetten als vrijwilliger tijdens IDFA 2019!

    Vriendenteam 

    Als vrijwilliger van het vriendenteam ben jij zo enthousiast over IDFA dat je bezoekers kan overtuigen vriend van IDFA te worden. Een vriend van IDFA is iemand die het festival financieel ondersteunt. In de aanloop naar het festival heb je beldienst op het IDFA kantoor. De beldiensten duren ongeveer 4 uur, en zullen van ongeveer 16:30 tot 20:30 zijn. Als je wil kan je mee eten op kantoor. Omdat de meeste diensten voor IDFA plaatsvinden, kun je tijdens het festival volop de tijd uittrekken films te bekijken. Als vergoeding kun je kiezen voor een festivalpas of een kleine vrijwilligersvergoeding.

    Periode: Het vriendenteam start vanaf 16 oktober en gaat door tot 30 oktober, op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. Begin oktober zal er een instructie zijn, het is belangrijk dat je hier bij bent. 

    Competenties: Binnen het vriendenteam kun je je ontwikkelen op het gebied van communicatie en telefonische werving. 

    A-team

    Voor, tijdens en na het festival hebben we bouwers en sjouwers nodig. In het A-team help je van te voren mee bij het verhuizen en inrichten van kantoren en balies op de festivallocaties. Tijdens het festival help je met het op- en afbouwen van evenementen. Het A-team werkt niet met vaste diensten, het liefst ben je dus hele dagen beschikbaar. Houd er rekening mee dat je 8 dagen dienst hebt, de uren die je werkt zullen over een hele dag verspreid liggen. De op- en afbouw dagen zijn het drukst en als je tijdens het festival werkt ben je tussendoor vrij om films te gaan bekijken. Een A-team vrijwilliger is flexibel, inventief, een teamplayer, handig, gemotiveerd, veel beschikbaar en heeft een goede conditie.

    Periode: Het A-team is actief van zondag 17 november t/m maandag 2 december.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van teamwork, je lichamelijke conditie verbeteren en inzicht krijgen in de benodigde middelen voor een festival.

    Assistent Industry Office (VOL)

    Let op: deze vacature is vervuld.

    Als Assistent Industry Office help je mee aan de onderdelen van het festival die voor de documentaire industrie zijn. Je wordt ingedeeld bij Docs for Sale, het Forum of IDFAcademy. Je helpt mee met de voorbereiding, en bent tijdens het evenement aanwezig om internationale bezoekers welkom te heten, van informatie te voorzien en te begeleiden bij hun bezoek. Ook help je mee de locatie netjes te houden. De diensten zijn afhankelijk van waar je wordt ingedeeld.

    Een Industry Office Assistant is: representatief, hulpvaardig, handig met computers en heeft zeer goede beheersing van de Engelse taal. Als je een documentaire achtergrond hebt is het niet de bedoeling dat je deze functie gebruikt om professionele contacten op te doen.

    Om te bepalen of je in aanmerking komt, word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in groepsvorm met de functiecoördinator en de vrijwilligerscoördinator.

    Periode: Docs for Sale (vrijdag 22 t/m donderdag 28 november) heeft ochtend/middag en middag/avond diensten. Je dient (vrijwel) elke dag beschikbaar te zijn.
    Bij IDFAcademy (donderdag 21 t/m zondag 24 november) en Forum (maandag 25 t/m woensdag 27 november) werk je tijdens de drie dagen die het evenement duurt, de gehele dag plus een dienst ter voorbereiding op het evenement. Het heeft onze voorkeur dat je IDFAcademy en Forum combineert. Lukt dit niet, dat kan je diensten in een ander team draaien om aan de acht diensten te komen.
    Let op: Voor Forum geldt dat er op maandag voor IDFA ’s avonds mappen gevuld worden, waardoor je de vrijwilligersvertoning niet kunt bijwonen.

    Competenties: Binnen deze functie kun je je ontwikkelen op het gebied van teamwork, dienstverlening, ondernemend handelen en gastvrijheid. Ook krijg je inzicht in het belang van IDFA voor professionals uit de internationale documentaire industrie.

    Locatiemanager / Floormanager

    Als locatiemanager of floormanager heb je een van de meest verantwoordelijke functies van het festival. Wat precies je taken zijn verschilt per locatie. Over het algemeen bestaan je werkzaamheden uit het beheren van een locatie waar je alles draaiende houdt en onder andere filmvertoningen en speciale evenementen begeleidt. Je krijgt met de volgende taken te maken: het leiding geven aan vrijwilligers (taken verdelen, begeleiden, catering verzorgen), het ontvangen van publiek en gasten, contact houden met de medewerkers van de locatie zelf, leveranciers opvangen en bewegwijzering actualiseren. Ook ben je verantwoordelijk voor het programma in de zaal. Je hebt contact met filmoperateurs en de filmmaker over het testen van de film, let op de publiekstromen, geeft het teken voor het starten van de film, begeleidt de Q&A en bent volledig op de hoogte van het draaiboek van elke voorstelling.
    Voor deze functies worden de dagen verdeeld in ochtend/middag- en middag/avonddiensten. Er is voor deze functies een bescheiden vergoeding beschikbaar, waarvan de hoogte is afgestemd op de verantwoordelijkheid die je draagt. Een locatiemanager heeft over het algemeen meer verantwoordelijkheden.
    Een locatiemanager of floormanager heeft bij voorkeur een relevant CV en is: stressbestendigheid, ervaren in het aansturen, representatief, flexibel, dienstverlenend en communicatief vaardig. Om te bepalen of je in aanmerking komt, wordt je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in groepsvorm (maximaal 3 andere sollicitanten) met de locatieproducenten.

    Periode: Voor deze functie moet je rekenen op een volledige beschikbaarheid in de festivalperiode (woensdag 20 november t/m zondag 1 december) Er zijn echter een paar uitzonderingen, dus schroom niet je aan te melden als je minder beschikbaar bent. Verder is het verplicht dat je aanwezig bent bij de instructiebijeenkomst op dinsdagavond 19 november.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied productie, coördinatie, filmtechniek, publieksbegeleiding, representeren, teamwork en leidinggeven van individuen en groepen met verschillende culturele achtergronden. Een deel van onze locatiemanagers stroomt door naar een (tijdelijke) functie binnen de organisatie.

    Carservice

    De chauffeurs zorgen voor, tijdens en na het festival voor het vervoer van de gasten van IDFA naar Schiphol en festivallocaties. Binnen deze ploeg worden ook enkele vrijwilligers verantwoordelijk gemaakt voor het transport van films tussen festivallocaties per auto, fiets of scooter (filmtransport).
    Om in aanmerking te komen moet je minimaal drie jaar in het bezit van een rijbewijs zijn en voldoende rijervaring hebben. Als chauffeur heb je veel verantwoordelijkheidsgevoel, en ben je representatief, sociaal vaardig, flexibel en heb je een goede beheersing van de Engelse taal.

    Periode: De chauffeurs van de car service worden ingezet tussen 17 november en 1 december. Er zijn allerlei soorten diensten: zowel ochtend-, middag- als avonddiensten.

    Competenties: Binnen deze functie kun je festivalgasten met verschillende culturele achtergronden ontmoeten. Je kunt je ontwikkelen in time management, dienstverlening en gastvrijheid. Als je de filmtransport gaat doen, krijg je bovendien inzicht in de logistiek van de projectie.

    Distributieteam

    In het distributieteam ben je verantwoordelijk voor het bezorgen van verschillende publicaties. Je wordt aangestuurd door de distributiecoördinator. Samen brengen jullie alle plaatsen waar kranten en programmaboekjes worden aangeboden in kaart. Daarna zorgen jij en je team dat er op alle locaties altijd voldoende materiaal aanwezig is, en dat er voldoende voorraad in de opslag is. Vereist zijn: verantwoordelijkheidsgevoel, flexibiliteit, snelheid, opmerkzaamheid en een goede lichamelijke conditie.

    Periode: Het distributieteam is iedere festival dag (20 november t/m 1 december) actief. De eerste festivaldag werkt het hele team de hele dag (10:00 – 16:00), daarna zijn er diensten. Je werkt voornamelijk in de ochtend.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van teamwork, logistieke vaardigheden opdoen en aan je conditie werken.

    DocLab medewerker

    Als DocLab medewerker wordt je ingezet als publieksbegeleider van de DocLab expositie. Je geeft uitleg over projecten, houdt de reserveringslijst bij of begeleidt bezoekers bij het ondergaan van installaties of VR ervaringen. Voorafgaand aan je eerste dienst vindt een training plaats. Vereist is dat je sociaal en vriendelijk bent, goed Engels spreekt en niet bang bent voor techniek. Affiniteit met nieuwe media of Virtual Reality is een pre, specialistische technische kennis is niet vereist.

    Periode: Een DocLab medewerker is nodig vanaf de donderdag, en verder op elke festival dag (van 21 november t/m 1 december). Er zijn ochtend-, middag- en avonddiensten.

    Competenties: Bij DocLab kun je jouw kennis van nieuwe media en Virtual Reality vergroten. Je kunt je sociale en communicatieve vaardigheden toepassen en verbeteren.

    Educatieteam

    Als vrijwilliger bij het educatieteam help je met het begeleiden van de schoolvoorstellingen. Deze zijn altijd in de ochtend, dus het is prettig als je geen probleem hebt met vroeg opstaan. Je vangt de docenten en hun leerlingen op, en zorgt ervoor dat de inloop naar de zalen soepel verloopt. Voor deze functie is het fijn als je graag overzicht houdt, communicatief, sociaal en leuk met kinderen bent.

    Periode: Het Educatieteam werkt op alle doordeweekse dagen van het festival (20 november t/m 1 december). Het is belangrijk dat je veel beschikbaar bent in de ochtend.

    Competenties: In het educatieteam leer je overzicht houden en kun je oefenen met het aansturen van anderen. Ook kun je sociale vaardigheden ontwikkelen.

    Flexmedewerker

    Flexmedewerkers worden ingezet in alle functies waar dat door ziekte of roostergaten nodig is. Je wordt vooral ingezet als theater-, publieksprijs- of DocLab medewerker. Ook werk je soms als koerier tussen locaties, begeleid je filmmakers bij hun première, ben je inzetbaar bij spoedklussen, cateringdistributie en beman je de vrijwilligersbalie. Een flexmedewerker is vooral erg flexibel, servicegericht, representatief, communicatief en heeft een goede lichamelijke conditie. Je vind het niet erg om te wachten tot je ingezet wordt, om je daarna snel naar een klus te haasten.

    Periode: Flexmedewerkers zijn het gehele festival (20 november t/m 1 december) nodig. Er zijn ochtend-, middag- en avonddiensten.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op verschillende manieren, afhankelijk van de verschillende functies waarop je wordt ingezet. In ieder geval ontwikkel je hier je verantwoordelijkheidsgevoel en je vaardigheden als teamplayer.

    Gastenbalie (VOL)

    Let op: deze vacature is vervuld.

    Als medewerker van de gastenbalie ben je het visitekaartje van het festival richting internationale festivalgasten. Voorafgaand aan het festival help je bij het maken van de informatiemappen en andere voorbereidende werkzaamheden. Tijdens het festival ben jij het eerste aanspreekpunt voor de gasten en pers, verstrek je informatiemappen, gasten- en perskaarten, en informatie over het programma en faciliteiten (hotels, festivalrestaurants, carservice). Een gastenbaliemedewerker is representatief, heeft goede communicatieve vaardigheden en beheersing van de Engelse taal, is handig met computers, heeft improvisatievermogen en is hulpvaardig.

    Periode: Bij de gastenbalie werk je van 19 november t/m 1 december. De dagen zijn ingedeeld in diensten, de gastenbalie is open van 08:00 tot 21:00. Ook werk je op maandag 18 november in de avond; dan vullen jullie samen de gastentassen. Let op: dit betekent dat je niet aanwezig kan zijn bij de filmvertoning voor vrijwilligers op die dag.

    Competenties: Bij de gastenbalie kun je sociale vaardigheden ontwikkelen, zal je veel Engels praten en leer je representeren.

    Industry Screening medewerker

    Als Industry Screening medewerker heb je veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Je wordt van te voren ingedeeld bij een aantal Industry voorstellingen en krijgt een eigen scanner mee. Het is jouw verantwoordelijkheid dat deze vertoningen gescand worden. Voor het gebruik van de scanner krijg je een uitleg van te voren. Voor deze functie is een groot verantwoordelijkheidsgevoel en eigen initiatief belangrijk.

    Periode: Als Industry Screening medewerker wordt je alleen rondom het eerste weekend ingezet. Het is in deze periode ( 21 t/m 25 november) belangrijk dat je veel beschikbaar bent.

    Competenties: Als Industry Screening medewerker leer je zelfstandig werken, en kun jij je ontwikkelen op het gebied van representeren.

    Kaartverkoop

    In deze functie kun je ingezet worden bij de telefonische informatielijn op kantoor of bij een kassaloket op een van de festivallocaties, dit kan per dienst verschillen. In beide gevallen zul je vragen beantwoorden over de aankoop van kaarten en het programma. Bij het kassaloket zul je voornamelijk kaarten verkopen. In het weekend anderhalve week voor IDFA (9&10 november) vinden er trainingen plaats voor de kassa. Het is belangrijk dat je hierbij aanwezig bent. Het is als kassamedewerker fijn als je een grote beschikbaarheid hebt in de weekenden. Verder ben je communicatief, stressbestendig, geduldig en flexibel, heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

    Periode: Je kunt vanaf vrijdag 8 november ingezet worden bij de telefonische hulpdienst. Er zijn het gehele festival (20 november t/m 1 december) kassamedewerkers nodig. De kassa’s zijn geopend van 09:00 –half uur na aanvang van de laatste voorstellingen, er bestaan ochtend-, middag- en avonddiensten.

    Competenties:
    Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van representeren, verkoop, begeleiden en informeren.

    Merchandise- en informatiebalie

    Bij de merchandise- en informatiebalie beman je de stand waar mensen T-shirts en dvd’s kunnen kopen. Dit is tevens dé plek waar mensen informatie over het festival komen vragen. Je zal een groot deel van je dienst bezoekers te woord staan over het festival en het programma. Je beheert de voorraad en houdt overzichten bij van de dagelijkse verkoop. Jij bent verantwoordelijk, representatief, communicatief, goed met cijfers en je hebt oog voor detail.

    Periode: Bij de merchandise- en informatiebalie ben je het gehele festival (20 november t/m 1 december) nodig. Er zijn ochtend/middag- en middag/avonddiensten.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van begeleiden, beheer en verkoop.

    Office Assistent

    Als Office Assistent ben je onderdeel van het secretariaat van IDFA. In de aanloop naar het festival wordt je ingezet bij allerhande klussen zoals het insteken van mailings en de telefoon beantwoorden. Tijdens IDFA beman je met de vaste officemedewerkers het secretariaat. Je beantwoordt de telefoon, maakt post open en ontvangt gasten. Ook kun je worden ingezet bij kleine koeriersklusjes tussen kantoor en festival locaties. Een Office Assistent heeft een goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal, is behulpzaam en representatief, proactief en goed met computers.

    Periode: Als Office Assistent kan je vanaf maandag 28 oktober worden ingezet. In de aanloop naar het festival werkt je diensten van 11:00 tot 17:00, tijdens het festival (20 november t/m 1 december) zijn er ochtend/middag en middag/avond diensten.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van teamwork, begeleiden, organiseren en representeren en inzicht verwerven in de veelzijdigheid van festivalorganisaties.

    Posterploeg

    In de posterploeg ben jij samen met je team verantwoordelijk voor het aankleden van de verschillende festivallocaties met filmposters, het updaten van publieksinformatieborden en de flyerdistributie. Vanwege het beperkte aantal plekken voor filmposters moeten deze dagelijks worden gewisseld. Je krijgt bij deze functie veel eigen verantwoordelijkheid. Als vrijwilliger in de posterploeg ben je actief, flexibel je hebt een goede lichamelijke conditie.

    Periode: De posterploeg werkt elke dag tijdens het festival (20 november t/m 1 december). Er zijn ochtend- en middagdiensten. Op de eerste festival dag (20 november) werkt iedereen samen van 10:00 - 16:00.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van inzicht in de middelen er nodig zijn om het festival te promoten en het publiek te informeren.

    Publieksprijsmedewerker

    Als medewerker van de publieksprijs help jij mee aan het vaststellen van de publieksprijswinnaar. Dit betekent dat je helpt met het distribueren van de stembiljetten naar verschillende locaties en er voor zorgt er voor dat ingevulde biljetten terugkomen naar kantoor, maar ook met het uitdelen en innemen van de stembiljetten aan de zaal. Wanneer er stemmen binnen zijn kun je de stemmen onder aansturing van de publieksprijscoördinator tellen en administreren. Als publieksprijsmedewerker ben je nauwkeuring, vriendelijk, gestructureerd en heb je een goede lichamelijke conditie.

    Periode: Het team van de publieksprijs is het gehele festival (20 november t/m 1 december) actief. Er zijn ochtend, middag en avond diensten.

    Competenties: Binnen deze functie kan je je ontwikkelen op het gebied van teamwork en administratieve vaardigheden.

    Theatermedewerker

    De theatermedewerker is de grootste groep binnen de vrijwilligers van IDFA. Je wordt bij deze functie ingedeeld op een vaste locatie en zorgt voor de publieksbegeleiding rondom voorstellingen. Je zult onder andere tickets scannen, probleemtickets behandelen, de zaal opruimen en de foyer bemannen om publiek te begeleiden. Op locatie wordt je aangestuurd door de floormanager of locatiemanager. Als je geluk hebt mag je tijdens je dienst een film kijken, anders kan dat natuurlijk buiten je dienst om. Je bent representatief, behulpzaam, geduldig en flexibel. Het is belangrijk dat je aanwezig bent bij de calamiteitentraining die wordt georganiseerd op zaterdag 16 november.

    Periode: Als theatermedewerker ben je het hele festival (20 november t/m 1 december) nodig. Er zijn ochtend-, middag- en avonddiensten.

    Competenties: Binnen deze functie kun je je ontwikkelen op het gebied van samenwerken en communicatie.

    Moderator

    Als moderator ben je namens IDFA de spreekstalmeester tijdens de voorstelling. Je verzorgt de introductie voor de vertoning en houdt een Q&A met de filmmaker na afloop, waarbij ook het publiek vragen kan stellen. De voertaal in zalen is Engels; als een filmmaker geen Engels spreekt is er een tolk aanwezig die helpt. Voor deze functie zoeken wij mensen die heel enthousiast zijn om namens IDFA op het podium te staan, die ervaring hebben met het begeleiden van gesprekken, die thuis zijn in het praten over film en documentaires, die professionele ervaring hebben met optreden voor een publiek en die bovendien het Engels perfect beheerst.

    Periode: omdat de meeste filmmakers aanwezig zijn tussen woensdag 20 november en woensdag 27 november, worden in die periode de meeste Q&A's ingepland, maar ook in de laatste dagen t/m 1 december vinden nog nagesprekken plaats. Moderators worden in overleg ingepland voor tenminste 5 nagesprekken, liefst meer natuurlijk!

    Competenties: als moderator kun je je ervaring als presentator verder uitbouwen, evenals je interviewtechnieken verbeteren en internationale filmmakers ontmoeten.

    Let op: je kan je alleen opgeven voor deze functie als je door een IDFA-medewerker bent benaderd als of als je aantoonbare ervaring hebt. Het uploaden van een CV bij het aanmeldformulier is vereist om in aanmerking te komen voor deze functie.