Paradocs: Amsterdam Art Weekend at IDFA

    • set 7 items

    Paradocs beweegt zich tussen film en kunst. Met innovatieve vormen zoeken de makers de vrijheid van het documentairegenre op. Vast onderdeel van Paradocs is de samenwerking met Amsterdam Art en EYE tijdens het Amsterdam Art Weekend in het eerste weekend van IDFA.

    Items in deze selectie

    Forest on Location

    • Persijn Broersen, Margit Lukács
    • 2018

    In een replica van het laatste stukje van Europa’s laatste oerbos Bialowieza zingt de avatar van operazanger Shahram Yazdani zijn Iraanse versie van de hit ‘Nature Boy’. De natuur als virtueel construct, ergens tussen mythe en werkelijkheid.

    Good Ended Happily

    • Basir Mahmood
    • 2019

    Wat gebeurt er als je het filmen overlaat aan anderen? Kunstenaar Basir Mahmood vroeg een filmploeg uit de Pakistaanse filmindustrie in Lahore om haar verbeelding los te laten op de Special Forces-operatie waarbij Osama bin Laden omkwam.

    Metodo dei Loci

    • Rebecca Digne
    • 2019

    Een olifant loopt door een park. Het dier met het spreekwoordelijk ijzersterke geheugen verbeeldt de plaatsmethode (metodo dei loci), een strategie om herinneringen te bewaren door het geheugen in te richten als architectonisch bouwwerk.

    She Breathes Water

    • Penny Siopis
    • 2019

    In een associatieve collage van found footage voegen poëtische ondertiteling en een soundscape van krakend ijs een extra laag toe aan een waarschuwing verpakt in symboliek. Moeder Aarde spreekt de mensheid vermanend toe.

    To Those That Will, Ways Are Not Wanting

    • Paulien Oltheten
    • 2019

    Tati in Rusland en Iran. Sneeuwhopen, paaltjes, hekken en veel te smalle doorgangen: de obstakels die mensen dagelijks tegenkomen zijn talloos. Schitterende observaties van doorzettingsvermogen in twee parallele werelden.

    Viva Matanzas

    • Dick Verdult
    • 2018

    De verovering van de Zilvervloot luidde in 1628 het einde van het Spaanse rijk in. Nagespeeld als gemaskerde dans en vastgelegd als hyperbolisch kostuumdrama wordt herdacht hoe deze historische gebeurtenis zonder bloedvergieten verliep.

    Worker’s Ordinary Day

    • Ahmet Öğüt
    • 2019

    Waar ooit gevechtsvliegtuigen stonden, wordt nu geluierd onder palmbomen. Ahmet Ögüt toont de absurditeit van een tot Tropical Islands Resort omgebouwde hangar door te focussen op de man die rondleidingen per luchtballon verzorgt – binnen.