Filmmaker Sergei Loznitsa

    • set 11 items

    De documentaires van Sergei Loznitsa (Baranavitsjy, Wit-Rusland, 1964) worden gekenmerkt door een precieze beeldtaal, waar hij ook als cameraman voor verantwoordelijk is. Zijn films bieden scherpe analyses van onze huidige wereld, tegen de achtergrond van de recente geschiedenis van Europa.

    Loznitsa groeide op in Kiev waar hij wiskunde studeerde en zich vervolgens specialiseerde in kunstmatige intelligentie. In 1996 debuteerde hij als filmmaker met de documentaire Today We Are Going to Build a House, die in datzelfde jaar bij IDFA werd vertoond. Een jaar later studeerde hij af aan de filmschool van Moskou. Vervolgens maakte hij verschillende documentaires zoals Life, Autumn (1998), Settlement (2001), Blockade (2005) en The Event in 2015. In 2010 werd zijn eerste speelfilm, My Joy, geselecteerd voor het filmfestival van Cannes; zijn tweede speelfilm In the Fog werd in 2012 in Cannes bekroond met de FIPRESCI-prijs. In 2016 wijdde IDFA een retrospectief aan Loznitsa, die ook zijn Top 10 presenteerde en een masterclass gaf. Ook presenteerde hij Austerlitz, een film waarin hij zijn camera richt op het massatoerisme in enkele voormalige concentratiekampen in Duitsland.

    Bekijk online:

    Interview met Sergei Loznitsa

    Items in deze selectie

    Sevodnja mi postroim dom

    • Marat Magambetov, Sergei Loznitsa
    • 1996

    SEVODNJA MI POSTROIM DOM speelt zich af op een bouwplaats waar een huis wordt gebouwd. De film opent met troosteloze beelden van het modderige terrein waarop de regen gestaag neergutst. Een hond scharrelt tussen de kletsnatte bouwmaterialen. Langzaam houdt het op met regenen en zien we mensen werken en pauzeren. De film heeft veel oog voor de poëzie van het alledaagse, zodat zelfs een logge bak met cement, die aan een hijskraan omhoog wordt getakeld, verandert in een zwierig en luchtig object. SEVODNJA MI POSTROIM DOM is een melancholieke, poëtische filmcompositie van beelden, omgevingsgeluiden en volksliedjes.

    Leben, Herbst

    • Sergei Loznitsa, Marat Magambetov
    • 1998

    De inwoners van een Russisch dorpje zingen de blues en tragikomische liederen.

    Artel

    • Sergei Loznitsa
    • 2006

    Het dagelijks leven in een klein vissersdorp aan de Witte Zee, uiterst gestileerd in beeld gebracht.

    Blockade

    • Sergei Loznitsa
    • 2006

    Collagedocumentaire in zwart-wit over het beleg van Leningrad tijdens de Tweede Wereldoorlog, samengesteld uit uniek materiaal uit Moskouse beeldarchieven.

    Revue

    • Sergei Loznitsa
    • 2008

    De glorieuze Sovjetheilstaat anno 1960 komt tot leven door een montage van propagandabeelden van lachende arbeiders, poëzierecitals en raketlanceringen.

    Letter

    • Sergei Loznitsa
    • 2012

    Het geluid is gedempt, de beelden onscherp en de bewoners bewegen als geesten over de velden, in deze impressie van een psychiatrische instelling in een Russisch dorpje.

    Maidan

    • Sergei Loznitsa
    • 2014

    Indrukwekkend verslag van de bezetting van het Onafhankelijkheidsplein in Kiev, die de proloog vormde voor het huidige conflict in Oekraïne.

    Reflections. Director's Cut

    • Sergei Loznitsa
    • 2014

    Beelden van Sarajevo anno 2014 gespiegeld in foto’s uit 1992 tijdens het beleg van de stad. Heden en verleden, oorlog en vrede vloeien samen in één beeld.

    The Event

    • Sergei Loznitsa
    • 2015

    Archiefbeelden van acht camera’s reconstrueren het massaprotest op het Paleisplein in Sint-Petersburg in 1991 tegen de staatsgreep die op dat moment in Moskou plaatsvond.

    The Old Jewish Cemetery

    • Sergei Loznitsa
    • 2015

    Eerbetoon aan de verdwenen Joodse begraafplaats van Riga. Loznitsa geeft de plek zijn geheugen en geschiedenis terug door te laten zien wat er niet meer is.

    Austerlitz

    • Sergei Loznitsa
    • 2016

    Vandaag wordt deze IDFA-film van Sergei Loznitsa om 17 uur gedraaid in Kriterion, als deel van hun 4/5 mei-programma. De documentaire observeert de stroom toeristen die een concentratiekamp bezoeken.